کد خبر : 6228
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۱۳

مراکز تولید بذر استاندارد گیاهان دارویی در کشور راه اندازی می شود

مراکز تولید بذر استاندارد گیاهان دارویی در کشور راه اندازی می شود

استانداردهای تولید بذر گواهی شده گیاهان دارویی توسط موسسه ثبت و گواهی بذر نوشته شد و امسال مقرر شد براساس این استانداردها تولید بذر داشته باشیم.

کرج – ایرنا – مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در کشور تولید بذر استاندارد گیاهان دارویی نداریم، گفت: مقرر شد برای نخستین بار در کشور مراکز تولید بذر استاندارد گیاهان دارویی راه اندازی شود.

حسین زینلی در حاشیه آیین بهره برداری از نخستین سایت الگویی تولید بذر گیاهان دارویی کشور در استان البرز در جمع خبرنگاران افزود: استانداردهای تولید بذر گواهی شده گیاهان دارویی توسط موسسه ثبت و گواهی بذر نوشته شد و امسال مقرر شد براساس این استانداردها تولید بذر داشته باشیم.

وی اظهار داشت که بذر استاندارد سبب کاهش علف های هرز در مزارع گیاهان دارویی می شود ضمن اینکه ما می توانیم بذرهایی که کاشت می کنیم به طور مناسب کشت کنیم.

زینلی گفت: در سال ۳۰ هزار هکتار فقط زیره سبز در کشور ما کشت می شود که در حال حاضر به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم بذر مصرف می شود در حالیکه در حالت استاندارد حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم باید مصرف شود.

وی افزود: بین ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم بذر اضافی را زیر خاک می کنیم که می تواند در عطاری ها و صنایع تبدیلی استفاده شود که در صورت استانداردسازی بذر این گیاه، بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۶ میلیارد تومان صرفه جویی بذری فقط در یک گیاه دارویی خواهیم داشت.

زینلی تاکید کرد: اگر تولید بذر را استاندارد کنیم باعث می شود کیفیت، کمیت، رقابت پذیری و ارزش افزوده برای زمین ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی های انجام شده قرار است در این سایت، بذر گیاهان دارویی ای تولید شود که مثل زیره سبز، زنیان، زیره سیاه و موسیر کم آب بر باشند.

تولید گیاهان با ارزش افزوده بالاتر در ایران

زینلی اضافه کرد: برای اولین بار در صدد هستیم با حمایت های علمی که موسسه تحقیقات جنگل و مرتع، موسسه ثبت و گواهی بذر و موسسات اصلاح بذر و باغبانی، علم را در کنار کشاورزان پیشرو قرار دهیم و گیاهانی با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: درصدد هستیم اگر بتوانیم بذور استاندارد و همچنین اصلاح شده ایجاد کنیم که حتی این بذور اصلاح شده را به خارج از کشور یا دنیا صادر کنیم.

وی گفت: ارزش افزوده بذر در دنیا متفاوت است به طوریکه در کشور ما با کیلوگرم است ولی در دنیا با تعداد و عدد است و اگر بخواهیم بذر بخریم با عدد و رقم باید بخریم.

وی خاطرنشان کرد: این روش خرید و فروش، نشان از ارزشمندی این گیاهان است و امیدواریم با شروع کار این سایت بتوانیم خدمت بسیار مناسب به کشاورزان کشور انجام دهیم و در صدد هستیم که ۱۰۰ درصد از تولید بذر استاندارد در سایر استان ها هم حمایت کنیم و این حمایت ادامه دار خواهد بود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.