کد خبر : 6407
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

کشت گیاه دارویی سیاه دانه برای نخستین بار در کهگیلویه و بویراحمد

کشت گیاه دارویی سیاه دانه برای نخستین بار در کهگیلویه و بویراحمد

گیاه داروئی سیاه دانه یک کشت پربازده است که علاوه بر افزایش درآمد موجب رونق کشاورزی و تنوع کشت محصولات شهرستان نیز می شود.

یاسوج- ایرنا – سرپرست جهاد کشاورزی کهگیلویه با اشاره به نقش مهم گیاه داروئی سیاه دانه در زمینه های مختلف بخصوص اقتصادی آن گفت: کشت گیاه داروئی سیاه دانه برای اولین بار در استان کهگیلویه وبویراحمد، در شهرستان کهگیلویه بصورت تحقیقی ترویجی در یک هکتار کشت شد.
حکمت اله نریمانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به حاصلخیزی خاک شهرستان پیش بینی می شود در هر هکتار بین ۸۰۰ تا یک تن گیاه داروئی سیاه دانه برداشت شود.
وی بیان کرد: سیاه دانه معمولاً در مناطقی با میانگین بارندگی سالیانه حدودا ۴۰۰ میلی متر به طور طبیعی رشد و در خاک های سبک شنی به دلیل قابلیت جذب کم، دوره آبیاری کوتاه نیز دارد.
نریمانی با تاکید بر حمایت ویژه از کشاورزان در این راستا بیان کرد: کشت و برداشت سیاه دانه به صورت کاملا مکانیزه انجام می شود.
وی تصریح کرد: گیاه داروئی سیاه دانه یک کشت پربازده است که علاوه بر افزایش درآمد موجب رونق کشاورزی و تنوع کشت محصولات شهرستان نیز می شود.
نریمانی اضافه کرد: علاوه بر مصارف داروئی این گیاه از کنجاله سیاه دانه با داشتن پروتئین و فیبر خام به عنوان مکمل غذایی برای انسان و دام نیز استفاده می‌شود.
سیاه دانه یا شونیز یا حبه السودا با نام علمی Nigella Sativa تخم گیاهی است تند بو که مغز آن سفید است، و دارای خواص درمانی زیادی نیز است.
سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می‌شود و این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند.
مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است، زیرا باعث افزایش ترشح شیر می‌شود. نام‌های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.
سیاه دانه دارای روغنی بسیار معطر و دارای ویتامین آ. ای. دی ( E، A و D) نیز است.
خواص سیاه دانه، شامل اثرات ضد میکروب، ضد سرطان، ضد حساسیت، ضد ویروس، شیرافزا، ادرارآور، کاهش دهنده اوره خون، محرک سیستم ایمنی بدن، محافظ کبد، مقوی معده، محرک تنفس و اثرات دیگر است. طبیعت آن از دیدگاه طب سنتی ایران گرم و خشک بوده و گرم کننده بدن و خشک کننده رطوبت بدن است و از جمله داروهایی است که ترشح شیر و ادرار را زیاد کرده و در افراد با مشکلات سنگ های کلیوی مورد استفاده قرار می گیرد روزانه می توان ۱ تا ۲ گرم از دانه سیاه دانه به صورت له شده یا چای و یا موارد دیگر استفاده کرد.
مطالعات منتشر شده در نشریه هندی Physiology and Pharmacology در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که دو گرم سیا دانه در روز، مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش داده و سبب کاهش قند ناشتا می شود. مطالعات منتشر شده در نشریه Fundamental & Clinical Pharmacology نشان می دهد که ۱۰۰ میلی گرم عصاره سیاه دانه روزی دوبار و به مدت دو ماه، سبب کاهش فشار خون می شود. مصرف سیاه دانه در طب اسلامی تاکید شده است.
blank

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.