کد خبر : 6369
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۴۰

۱۲۵۰ هکتار از اراضی ملی استان همدان زیر کشت گیاهان دارویی می‌رود.

۱۲۵۰ هکتار از اراضی ملی استان همدان زیر کشت گیاهان دارویی می‌رود.

استان همدان رویشگاه بیش از یک هزار ۵۰۰ گونه گیاهان دارویی است که حدود ۲۳ گونه آن مختص استان بوده و تنها در همدان وجود دارد.

همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در راستای تلاش برای تحقق شعار محوری سال مبنی بر «جهش تولید» و با اجرای طرح «۹ در ۹۹» سازمان جنگل‌ها، یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی ملی این استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.
به گزارش ایرنا، «اسفندیار خزائی» در جلسه کارگروه استانی صندوق توسعه ملی و طرح ۹در۹۹(جهش تولید)، اظهار داشت: این طرح به صورت مشارکتی و توسط بهره برداران و جوامع محلی استان همدان اجرا می شود.
وی اضافه کرد: استان همدان رویشگاه بیش از یک هزار ۵۰۰ گونه گیاهان دارویی است که حدود ۲۳ گونه آن مختص استان بوده و تنها در همدان وجود دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکید کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی ملی مستلزم همراهی مردم و جوامع ملی به منظور اجرای طرح های مرتبط با در سطح استان است.
خزائی در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و تاکید بر اجرای کامل طرح کاداستر در اراضی ملی، گفت: حفظ و حراست از اراضی ملی از جمله سیاست‌های راهبردی مجموعه منابع طبیعی است و اجرای کامل طرح کاداستر هدف محوری این دستگاه در سال جهش تولید است.
وی افزود: اجرای طرح کاداستر مانع از دست اندازی و تجاوز سودجویان به عرصه‌های ملی و هرگونه سوء استفاده در تصرف و تعرض به منابع طبیعی می شود، بنابراین اجرای این طرح یکی از اولویت های مهم در استان همدان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: بیش از ۹۵ درصد از عرصه‌های طبیعی استان دارای سند مالکیت هستند و تاکنون برای ۷۵هزار هکتار از اراضی ملی در استان همدان سند تک برگی صادر شده است.
خزائی ادامه داد: در راستای اجرای قانون جامع کاداستر اراضی ملی، از ابتدای سال جاری تاکنون اسناد تک برگ برای ۶۸ هزارهکتار از اراضی ملی و دولتی استان همدان صادر شده و برای تهیه نقشه های کاداستر بیش از ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان نیز در حال انعقاد قرارداد با شرکت های مشاور هستیم.
وی گفت: برنامه «ارتقا پوشش حفاظتی» و ایجاد کمربند حفاظتی و بلوک بندی مناطق بحرانی و بهره گیری از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی، مردم و همیاران طبیعت با هدف بالا بردن ضریب حفاظتی عرصه‌های ملی در قالب «طرح ۹ در ۹۹» نیز در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: برای حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از دخل و تصرف افراد فرصت طلب، عرصه های ملی به مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم بندی شدند چراکه حفاظت از مناطق بحرانی دارای حسایت های ویژه ای است.
خزائی بیان کرد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری ( مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی) در ۱۵حوزه استان همدان با اعتباری افزون بر ۲۰ میلیارد تومان و با ۴۳درصد پیشرفت فیزیکی درحال اجراست و برای تکمیل این طرح نیز پیشنهاد افزایش اعتبار لازم ارائه شده است.
وی افزود: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای بخش مرتع این استان یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان و برای طرح‌های بیابان زدائی ۹۰۰میلیون تومان اعتبار ملی در نظر گرفته شده است.
مدیر کل منابع طبیعی استان همدان گفت: طرح بذرپاشی، بوته‌کاری و کپه‌کاری در سطح یک هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع استان درحال اجراست که با بارش‌های پائیزی رشد و تقویت پوشش گیاهی مراتع را شاهد خواهیم بود.
خزائی، از احداث ۱۸۰ کیلومتر کمربند حفاظتی در اراضی ملی استان همدان در قابل برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: با تدابیر در نظر گرفته‌شده در راستای اقدامات جهشی طرح «۹در۹۹» سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی امسال نزدیک به ۶۰ کیلومتر دیگر به این میزان کمربند حفاظتی افزوده می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.