کد خبر : 6874
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۳۱

پرداخت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی برای هر هکتار کشت گیاه موسیر

پرداخت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی برای هر هکتار کشت گیاه موسیر

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای هر هکتار کشت گیاه موسیر حدود ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و با بازپرداخت ۵ ساله پرداخت می‌شود.

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به یکی از گیاهان دارویی مغفول مانده در سالیان گذشته برای تولید، گفت: گیاه موسیر از گونه‌های در حال انقراض در کشور بوده که در ۳ سال اخیر موردحمایت وزارت جهاد کشاورزی قرارگرفته است.
وی با تأکید بر اینکه گیاه موسیر بومی کشورمان است، افزود: در سال گذشته حدود یکهزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول بوده که پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت این محصول در سال جاری به ۲ هزار هکتار برسد.
مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره به پرداخت تسهیلات برای کشت این محصول گفت: برای هر هکتار موسیر حدود ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و با بازپرداخت ۵ ساله پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان یارانه بلاعوض نیز برای تولید این محصول پرداخت می‌شود که در حال اجرا است.
به گفته مجری طرح گیاهان دارویی، کشت این محصول در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کردستان و کرمانشاه انجام می‌شود.
وی با اشاره به قیمت بالای بذر و پیازچه این گیاه، گفت: اندام تکثیری این محصول کم است و ما درصدد تولید بیشتر آن هستیم.
زینلی با بیان اینکه گیاه موسیر در کشورهای حوزه خلیج‌فارس علاقه‌مندان زیادی دارد که قابلیت صادرات را برای این محصول فراهم کرده است، یادآور شد: این محصول در سال گذشته ۸۰ هزار دلار ارزآوری برای کشور داشته است.
وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موسیر، گفت: این گیاه کم آب بر است و با بارش ۳۰۰ میلی‌متر به بالا قابلیت رشد دارد؛ همچنین کشت این گیاه بدون مخاطره است و کاشت، برداشت و فرآوری آن مکانیزه انجام می‌شود.
مجری طرح گیاهان دارویی در پایان با ابراز امیدواری در خصوص افزایش تولید این محصول در کشور، گفت: پیش‌بینی می‌شود با تمهیدات اندیشیده شده در این خصوص این گیاه مانند زعفران جایگاه خود را به دست آورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.