کد خبر : 6531
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۴۶

برداشت گل محمدی از ۳۸ هکتار اراضی مهریز آغاز شد.

برداشت گل محمدی از ۳۸ هکتار اراضی مهریز آغاز شد.

برداشت گل محمدی از ۳۸ هکتار اراضی شهری و بخش مرکزی شهرستان واقع در دهستان میانکوه آغاز شد و به مدت یک ماه ادامه دارد.

یزد- ایرنا- مدیرجهاد کشاورزی مهریز گفت: برداشت گل محمدی از ۳۸ هکتار اراضی شهری و بخش مرکزی شهرستان واقع در دهستان میانکوه آغاز شد و به مدت یک ماه ادامه دارد.
محمد جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه میزان برداشت امسال نسبت به سال گذشته در مجموع تفاوتی ندارد، افزود: به طور میانگین از هر هکتار حدود سه تن گل محمدی برداشت می‌شود.
وی ادامه داد: امسال حدود ۲۰۰ هزار لیتر گلاب ناب محمدی از گلستان‌های منطقه به دست می‌آید و از هر ۱۰ تُن گل تَر حدود یک کیلوگرم اسانس استحصال می‌شود که بخش عمده‌ آن به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
این مسوول خاطرنشان کرد: در بخش مرکزی در روستاهای منشاد و بنادک سادات حدود ۲۰ کارگاه گلابگیری سنتی دایر است ، تقویت این کارگاه ها و صنعتی کردن این واحدها جزو برنامه‌های مهم مدیریت کشاورزی شهرستان است که این موضوع در حال پیگیری است.
جعفری به فعالیت حدود ۱۰۰ نفر در کار گلابگیری شهرستان خبر داد که به علت کم‌آبخواه بودن بوته گل محمدی یکی از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی است که تشویق به کشت و فعالیت در این زمینه طی سال‌های اخیر در برنامه قرار داشت.
گل محمدی دارای ویتامین ای و سی ( E و C) است و در درمان اضطراب و استرس( دلهره) موثر است و علاوه بر عطر بی‌نظیر و تهیه عرق آن، از گلبرگ آن همراه با مصرف کشک، ماست و چای استفاده می‌شود.
۳۷۷ هکتار سطح زیرکشت این گیاه در استان یزد است و سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن گلاب خالص استحصال می‌شود.
از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و ۷۹ هزار و ۶۴۶هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.
۶۰۶ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۵ هزار تن محصول باغی، ۵۵۰ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه‌ای و دامی در استان است.
سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که حدود ۱۵ هزار بهره بردار در کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی و زارعی در این شهرستان فعالیت دارند که ۱۰ هزار هکتار آن باغی و بقیه زراعی است و میانگین سهم هر کشاورز ۱۱ هزار و ۶۶۷ مترمربع است.
مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.