کد خبر : 4154
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶

وجود ۲۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در رویشگاه‌های طبیعی کشور

وجود ۲۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در رویشگاه‌های طبیعی کشور

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع از وجود دو هزار ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در رویشگاه‌های طبیعی کشور خبر داد و گفت: ۵۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت این گیاهان می‌رود.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع از وجود دو هزار ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در رویشگاه‌های طبیعی کشور خبر داد و گفت: ۵۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت این گیاهان می‌رود.

فریبرز غیبی آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار مهر به تأکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ عرصه های منابع طبیعی کشور و بازگشت تصرفات به منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: منابع طبیعی به‌ویژه جنگل تنها متعلق به نسل فعلی نیست و نسل آینده هم از منابع جنگلی کشور سهم دارد.

وی با بیان اینکه جنگل کاری در کل نقاط کشور در اولویت سازمان جنگل ها قرار دارد، افزود: خرید تضمینی گیاهان دارویی و بازاریابی در تشویق کردن برای کاشت گیاهان دارویی بسیار مهم و ضروری است.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع همچنین با اشاره به وجود دو هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در رویشگاه های طبیعی کشور افزود: ۱۲۰گونه گیاهی با ارزش دارویی و صنعتی بالا در استان سمنان وجود دارد که با برنامه ریزی های انجام شده در افق ۱۴۰۴ بهره مندی و استفاده از گیاهان دارویی در داروها به ۲۰ درصد افزایش می یابد.

غیبی با تاکید بر اینکه منطقه ارسباران سرشار از گیاهان دارویی است، خاطر نشان کرد: کشت گیاهان دارویی از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار بوده و در صادرات برای کشور ارز آوری زیادی خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه جنگلداری باید امری اجتماعی شود و مردم در احیای جنگل‌ها و حفاظت از آنها دخیل باشند، اظهار داشت: اگر مردم بدانند منافع حاصل از نگهداری از جنگل‌ها به جیب خودشان برمی‌گردد و جنگل را از خود بدانند، هیچ‌وقت دست به تخریب آن نمی‌زنند.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع درباره لزوم اشاعه کشت گیاهان دارویی با توجه به کمبود آب، گفت: مراحل تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: بر اساس این سند سالانه بیش از ۱۰۰هزار هکتار اراضی زراعی مردم و ۵۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور با کمک مردم گیاهان دارویی کاشت می شود.

غیبی ادامه داد: استان سمنان یکی از استان های مهم در کاشت گیاهان دارویی در کشور به شمار می رود و کاشت ۵۰هزار هکتار از مراتع و جنگل های استان به گیاه باریجه اختصاص دارد و اقتصاد این استان را شکوفا خواهد کرد.

وی درباره سیاست های جدید سازمان منابع طبیعی، جنگلداری و آبخیزداری کشور نیز افزود: جنگلکاری مشارکتی و واگذاری اجرای طرح فوق به صورت ۳۰ ساله به مردم، زمینه محافظت از جنگل و افزایش کاشت گیاهان دارویی را فراهم خواهد کرد که این امر، از جمله سیاست های سازمان جنگلها است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.