کد خبر : 7105
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۳۳

دبیر ستاد گیاهان دارویی خبر داد؛ راه اندازی ۵ پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور

دبیر ستاد گیاهان دارویی خبر داد؛ راه اندازی ۵ پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور

دبیر ستاد گیاهان دارویی گفت: تاکنون دو پالایشگاه گیاهان دارویی راه اندازی شده و سه پالایشگاه در مرحله تکمیل قرارداد است که وظیفه آنها تبدیل ماده خام به یک ماده با ارزش دارویی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا شمس اردکانی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی یکی از ستادهای قدیمی به شمار می‌رود؛ ایران از بعد تاریخی و از منظر علمی و منابع طبیعی در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی نیز در صدر قرار داشته و برای حفظ این موقعیت فاخر در سه حوزه آموزش، پژوهش و خدمات برنامه‌هایی در این ستاد تدوین شده است.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی ریاست جمهوری ضمن اشاره به اینکه در حوزه آموزش پرداختن به مبانی طب سنتی و حرکت در مرزهای دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی در دستور کار قرار دارد، گفت: ایران در تولید علم در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی چهارمین کشور دنیا بوده که این موفقیت حاصل حرکت هوشمندانه و تأسیس دانشکده‌های طب سنتی در دانشگاه‌ها است.
شمس اردکانی ادامه داد: در حوزه آموزش، طرحِ دوره و درس در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی را برای تدریس در دانشگاه‌ها پیگیری می‌کنیم که باید در این راستا با وزارتخانه‌های بهداشت و علوم هماهنگ باشیم؛ ۵۰ دوره و درس در همین زمینه آماده شده و در نوبت تصویب قرار دارد که برخی از این‌ها میان رشته‌ای هستند.
وی با بیان این مطلب که در حوزه پژوهش برای تولید علم نافع و خروجی محصول محور برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در این حوزه از حرکت‌های فناورانه حمایت می‌کنیم و ایجاد و تجهیز مراکز تخصصی نوآوری در دستور کار قرار دارد. همچنین پژوهش‌های خلاق در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی برای ما اهمیت داشته و به روز رسانی منابع علمی در حوزه طب سنتی و استفاده از هوش مصنوعی برای دستاوردهای جدید نیز مورد حمایت ما قرار دارد.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی ریاست جمهوری تصریح کرد: ادبیات منابع طب سنتی به گونه‌ای است که امروزه دیگر قابل استفاده نبوده و ما از به روز رسانی این متون حمایت می‌کنیم؛ اخیراً معاونت علمی دارونامه داروهای طب سنتی که کاملاً به زبان امروز تهیه شده است را گردآوری کرده و این کار نیز ادامه دارد.
شمس اردکانی با اشاره به اینکه در حوزه خدمات قرار است چندین پالایشگاه دارویی راه اندازی شود، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها برای توسعه کسب و کار و توسعه دانش مؤثر هستند. تاکنون دو پالایشگاه راه اندازی شده و سه پالایشگاه در مرحله تکمیل قرار دارند و وظیفه آنها تبدیل ماده خام به یک ماده با ارزش دارویی است.
وی ضمن بیان اینکه به دنبال ایجاد مرکز جامع طب سنتی هستیم، گفت: نمونه این مرکز در برخی کشورها مثل هندوستان وجود دارد و در همین راستا درخواست خود را به وزارت علوم و بهداشت ارائه خواهیم داد.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی ریاست جمهوری در ادامه از ساماندهی عطاری‌ها توسط این ستاد خبر داد و گفت: ساماندهی به این منظور است که باید مشخص شود عطاری‌ها عرضه کننده چه موادی هستند و چگونه و با چه فرایندی این مواد را به خریداران ارائه می‌دهند.
شمس اردکانی بیان کرد: همچنین به دنبال این هستیم که یک کنسرسیوم متشکل از افراد فعال علمی و اقتصادی در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی ایجاد کنیم تا یک هم افزایی در فعالیت شرکت‌هایی که در این دو حوزه محصولات خوبی تولید می‌کنند، ایجاد و اگر لازم باشد یک شبکه بین‌المللی در این دو حوزه راه اندازی کنیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه هیچ کدام از ستادهای معاونت علمی از جمله ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی وظیفه نظارتی بر روی محصولات ندارند، گفت: غیر از وزارت بهداشت نهاد دیگری حق نظارت بر روی محصولاتی که در حوزه سلامت تولید می‌شود را ندارد.
این مقام مسئول معاونت علمی با بیان این مطلب که در حال حاضر ۲۰ دانشکده طب سنتی در ایران ایجاد شده است، گفت: در دل این دانشکده‌ها کلینیک‌هایی راه‌اندازی شده که پزشکان متخصص طب سنتی در آنجا حضور دارند و افراد می‌توانند به آنها مراجعه کنند. همچنین به زودی ۵۰۰ نفر در رشته طب سنتی به عنوان پزشک این حوزه از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.