کد خبر : 7011
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

مواد موثره گیاهان دارویی ایران به ژاپن صادر شد.

مواد موثره گیاهان دارویی ایران به ژاپن صادر شد.

صرف داروها و مواد غذایی مبتنی بر گیاهان دارویی در دنیا، روز به روز در حال افزایش است.

تهران – ایرنا – یک شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت گیاهان دارویی موفق به صادرات مواد استحصال شده از گیاهان دارویی به کشور ژاپن شد.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سیمین زمانی زاده نجار مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آریانا شیمی گیاه تیرازیس با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به گستره فعالیت فراگیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سطح فعالیت در این بخش بسیار افزایش یافته است، گفت: این شرکت نیز به نوبه خود در حال تلاش برای توسعه زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده به منظور کمک به زیست‌بوم فناوری در کشور است.
وی افزود: این مجموعه دانش‌بنیان با تاسیس یک واحد تحقیق و توسعه موفق شد تا پروسه علمی استحصال مواد موثره از بسیاری از گیاهان را کامل کند. یکی از پروژه‌های کاری شرکت، استحصال و خالص‌سازی مواد موثره موجود در گیاه زردچوبه است.
خواص ضدالتهابی و درمانی این ادویه منحصر به فرد، از دیرباز مورد توجه انسان بوده است. در مصر باستان و در قرون میانی تمدن اسلامی نیز از این ماده به عنوان آنتی باکتریال استفاده شده است. در آزمایش‌های نوین نیز خاصیت‌های ضد التهابی آن به اثبات رسیده است.
براساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش‌بنیان آریانا شیمی گیاه تیرازیس موفق به استحصال ماده کورکومین از گیاه زردچوبه شد، این ماده در کنار دیگر مواد موثره زردچوبه در تولید داروهای مختلف از جمله داروی التهاب استخوانی کاربرد دارد.
این شرکت دانش‌بنیان همچنین با استفاده از منابع گیاهی، ماده داوانون را تولید کرد که به کشور ژاپن صادر شد، این ماده در تولید مواد غذایی کاربرد دارد. ثبت اختراع مواد استحصال شده از پوست انار و گیاه رزماری، دیگر اقدام انجام گرفته در این شرکت است.
از این مواد برای تولید سوسیس و کالباس فراسودمند استفاده می‌شود. مواد غذایی فراسودمند فرآوری شده با استفاده از این مواد گیاهی نیاز به مواد نگهدارنده کمتری دارد، از این رو از سطح سلامت بیشتری برخوردار هستند.
چندین شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنعت گیاهان دارویی در کشور فعال هستند. مصرف داروها و مواد غذایی مبتنی بر گیاهان دارویی در دنیا، روز به روز در حال افزایش است. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری امیدوار است با تشویق دانشجویان مستعد برای ایجاد استارتاپ و ورود به این عرصه، بتواند زیست‌بوم نوآوری در صنعت گیاهان دارویی را بیش از گذشته، توسعه بخشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.