کد خبر : 6842
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۸:۵۵

۲۲ استاندارد برای گیاهان دارویی تدوین شد.

۲۲ استاندارد برای گیاهان دارویی تدوین شد.

تدوین استاندارد برای گیاهان دارویی با همکاری نهادهای مرتبط توانسته مسیری روشن پیش روی صنعت گیاهان دارویی باز کند تا به سمت ارتقای کیفی محصولات تولیدی حرکت کند.

تهران- ایرنا- ۲۲ استاندارد برای گیاهان دارویی با تلاش ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر نهادهای مرتبط چون شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو و دفتر طرح ملی گیاهان دارویی تدوین شد.
به گزارش گروه علم وآموزش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداردسازی محصولات حوزه گیاهان دارویی تضمینی برای ارتقای کیفیت این تولیدات در کشور است، گیاهانی که می‌توانند در بهبود سلامت جامعه موثر باشند.
تدوین ۲۲ عنوان استاندارد برای گیاهان دارویی با همکاری نهادهای مرتبط توانسته مسیری روشن پیش روی صنعت گیاهان دارویی باز کند تا به سمت ارتقای کیفی محصولات تولیدی حرکت کند، استانداردهایی که تدوین شده است تا همه محصولات منطبق با آنها تولید شوند و بازار داخلی و جهانی از این محصولات استقبال کنند.
ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی است که برای به ثمر نشاندن این هدف با دیگر نهادهای مرتبطی چون شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو و دفتر طرح ملی گیاهان دارویی همکاری مشترکی را آغاز و بر همین اساس، ۲۲ عنوان استاندارد گیاهان دارویی را تدوین و به سازمان ملی استاندارد ارسال کرده‌اند که ۷ مورد از این استانداردها تاکنون به تصویب این سازمان رسیده است.
همه کالاها و محصولات تولیدی ایران‌ساخت از زیرساخت‌های فعالیت تا ورود به بازار ملزم به دریافت مجوزهای خاصی هستند، حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی نیز از این امر مجزا نیست و با توجه اینکه با سلامت فرد و جامعه، ارتباط مستقیمی دارد باید صدور مجوزها با سخت گیری بیشتری اعمال شود.
گستردگی و پراکندگی زیاد حوزه‌های مرتبط با صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی کار تدوین استانداردها را کمی مشکل می کند و باید نهادهای مختلفی به این حوزه ورود کنند، مجموعه‌هایی چون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، سازمان دامپزشکی، سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان غذا و دارو از جمله این نهادها هستند.
ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهادی واسط در تلاش است تا از همه ظرفیت‌های موجود در کشور بهره ببرد و برای تسریع و تسهیل صدور مجوزها از آنها استفاده کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.