کد خبر : 7056
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

اجرایی شدن اولین قرارداد کشت قراردادی گیاهان دارویی توسط اتحادیه ملی تعاونی‌های کشاورزی گیاهان دارویی ایران

اجرایی شدن اولین قرارداد کشت قراردادی گیاهان دارویی توسط اتحادیه ملی تعاونی‌های کشاورزی گیاهان دارویی ایران

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از اجرایی شدن اولین قرارداد کشت قراردادی گیاهان دارویی توسط اتحادیه ملی تعاونی‌های کشاورزی گیاهان دارویی ایران خبر داد.

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی تا پایان سال گذشته به ۲۶۰ هزار هکتار رسیده است، گفت: میزان تولیدات این محصول در سال گذشته ۴۰۰ هزار تن بوده است.
وی با بیان اینکه این میزان سطح زیر کشت گیاهان و برخی درخچه ها مانند زرشک، عناب، سنجد و برخی دیگر را شامل نمی شود، یادآور شد: در مجموع ۲۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات گیاهان دارویی است‌.
زینلی ادامه داد: خوشبختانه در راستای اهداف وزارتخانه کشت قراردادی در گیاهان دارویی انجام شده و اولین قرارداد کشت قراردادی گیاهان دارویی توسط اتحادیه ملی تعاونی‌های کشاورزی گیاهان دارویی ایران اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: در این قرارداد که برای اولین بار با مشارکت اتحادیه ملی تعاونی کشاورزی گیاهان دارویی ایران، اتحادیه تعاونی کشاورزی همدان و همکاری دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی شده بنا است تا در این کشت قراردادی ۲۰۰هکتار کشت گل محمدی، ۵۰۰ هکتار سیاه دانه، ۵۰۰ هکتار زیره سبز، ۵۰۰ هکتار سیاهدانه، ۵۰۰هکتار خاکشیر، ۳۰۰هکتار خارمریم و ۳۰۰هکتار بابونه کشت انجام شود.
وی با توجه بر اهمیت نهاده ها، یادآور شد: سعی شده انواع نهاده های مورد نیاز از جمله بذر، سم و کود در اختیار کشاورزان قرار گیرد و مطابق دستورالعمل فنی دفتر طرح گیاهان دارویی عملیات کاشت و فرآوری آن اجرایی شود.
مجری طرح گیاهان دارویی با تاکید بر ممنوعیت واردات گیاهان دارویی که در داخل کشت میشوند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای تثبیت قیمت ها و همچنین علاقمندی کشاورزان به تولید، در زمانی موجود بودن محصول ایرانی در بازار از واردات جلوگیری خواهد شد.
زینلی تصریح کرد: واردکنندگان ضمن مراجعه به وزارت جهاد کشاورزی و دفتر گیاهان دارویی برنامه واردات خود را به منظور تنظیم بازار بررسی کنند و در صورتی که بدون هماهنگی اقدام به ثبت و ورود کالا کنند مجوز واردات آنها داده نخواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال گذشته با تلاش وزارت جهاد کشاورزی ۲۵۰۰ هکتار کشت گیاه سیاه دانه انجام شده است، یادآور شد: زنجیره ارزش این محصول نیز توسط بخش خصوصی تکمیل شده است.
زینلی گفت: این مهم سبب شد تا قیمت سیاه دانه از ۱۱۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان کاهش یابد.
وی در پایان گفت: وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد با استفاده از منابع موجود کشور به منظور حمایت از مصرف کنندگان با کشت گیاهان دارویی از جمله تخم شربتی، زنجبیل، موسیر و آویشن شیرازی بازار مناسب برای داخل کشور و صادرات را فراهم سازد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.