کد خبر : 6624
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۷:۴۲

برداشت گل محمدی در یزد نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت.

برداشت گل محمدی در یزد نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت.

باتوجه به شرایط آب وهوایی برداشت محصول از گلستان ها از اواخر فروردین ماه آغاز شد و در برخی مناطق تا اواخر خردادماه ادامه داشت و در صورت استفاده از این میزان محصول در واحدهای گلاب‌گیری سنتی، ۲ هزار و ۵۰۰ تن گلاب خالص استحصال می‌شود.

یزد – ایرنا – مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: ۸۰۰ تن گل محمدی تازه از ۳۷۷ هکتار سطح زیرکشت در استان برداشت شد که این میزان تولید نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد افزایش دارد.
اکبر شیخ علیشاهی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اجرای طرح توسعه ، ترویج کشت گیاهان کم آبخواه و تغییر الگوی کشت سنتی و استفاده از سامانه های آبیاری نوین افزود: کم آبخواه بودن و ایجاد ارزش افزوده بالای از لحاظ اقتصادی علت افزایش تولید است.
به گفته وی باتوجه به شرایط آب وهوایی برداشت محصول از گلستان ها از اواخر فروردین ماه آغاز شد و در برخی مناطق تا اواخر خردادماه ادامه داشت و در صورت استفاده از این میزان محصول در واحدهای گلاب‌گیری سنتی، ۲ هزار و ۵۰۰ تن گلاب خالص استحصال می‌شود.
این کارشناس ارشد امور باغبانی جهادکشاورزی یزد بیشترین سطح زیرکشت این گیاه را مربوط به شهرستان‌های خاتم با ۱۶۴ هکتار، ابرکوه ۳۰ هکتار و مهریز ۲۸ هکتار ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به صرفه اقتصادی و کم آبخواه بودن و ارزش افزوده بالا، سطح زیرکشت آن از ۲۰۰ هکتار در یک برنامه پنج‌ساله به ۶۵۰ هکتار افزایش می یابد.
شیخ علیشاهی اظهار کرد: توسعه کشت گیاهان کم آبخواه از چند سال قبل به دلیل کاهش میزان بارندگی و افت سطح آب‌های زیرزمینی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان یزد قرار دارد، و در این ارتباط کشت گیاهان کم آبخواه به‌ویژه گیاهان دارویی که زود بازده هستند در اولویت برنامه هاست.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: هم اکنون از محصول گل محمدی به صورت سنتی در کارگاه های گلابگیری استفاده می شود ولی از اسانس و تهیه روغن آن که ظرفیت بسیار خوبی هم برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد، کاری انجام نشده است.

توزیع ۱۵هزار قلمه یارانه دار گل محمدی در یزد
شیخ علیشاهی با اشاره به توزیع ۱۵ هزار قلمه دارای ریشه و نهال گل محمدی در سال ۱۴۰۰ میان کشاورزان افزود: این گیاه از جمله درختچه‌هایی است که به صورت سنتی در اطراف باغ ها و مزارع کشت و محصول به صورت انبوه تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: دولت برای توزیع این تعداد قلمه گل محمدی ۵۳۰ میلیون ریال به متقاضیان کشت و توسعه گل محمدی یارانه پرداخت کرد .
این مسوول خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۷ نفر متقاضی برای اخد ۱۳۰ میلیارد ریال وام برای کشت گیاهان دارویی به بانک های عامل معرفی شدند.

شیخ علیشاهی با تاکید بر توسعه کشت گیاهان دارویی افزود: امسال بدون هیچ محدویتی میزان پرداخت وام قرضه الحسنه به متقاضیان برای تامین اعتبار و سرمایه در گردش پنج ساله پرداخت می شود.
وی ادامه داد: این نوع وام برای کشت ۱۵رقم گیاهان دارویی چندساله شامل زعفران ، گل محمدی ، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، زیره و سایر محصولات اختصاص دارد که به صورت دیم و آبی کشت شود ، با یکسال تنفس و یکسال مشارکت پرداخت می شود.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد : در سال جاری ۳۰ هکتار در شهرستان ابرکوه به کاشت گل محمدی اختصاص داشت که این عدد نسبت به سال گذشته پنج هکتار افزایش دارد .
این مسوول ادامه داد: در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و در چارچوب تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در اجرای شعار« تولید ، پشتبانی، موانع زدایی ها» در سال ۱۴۰۰،کشاورزان و مسوولان منطقه در صدد هستند سطح زیرکشت آن را به ۲ برابر میزان فعلی افزایش دهند.
از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و ۷۹ هزار و ۶۴۶ هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.
۶۰۶ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۵ هزار تن محصول باغی، ۵۵۰ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصول دامی حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی یزد است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.