کد خبر : 6503
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۲۰

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی : سطح زیرکشت گیاهان دارویی در یزد ۱۳ درصد افزایش یافت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی : سطح زیرکشت گیاهان دارویی در یزد ۱۳ درصد افزایش یافت.

افزایش کشت گیاهان دارویی نه تنها در صرفه جویی آب کمک می‌کند بلکه درآمد خوبی هم برای کشاورزان و بهره برداران استان به همراه دارد.

یزد – ایرنا – مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به کم آبخواه بودن گیاهان دارویی گفت: امسال سطح زیرکشت این گونه گیاهی با ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل به هزار و ۸۵۰ هکتار افزایش یافت .
اکبر شیخ علیشاهی در حاشیه بازدید از تعدادی باغ ‌های میوه شهرستان ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۴ رقم گیاهان دارویی در استان کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی ، زیره و سایر محصولات است که روند کاشت آنها تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.
وی با بیان اینکه یکی از تولیدات گیاهان دارویی زعفران است ، افزود: پارسال از ۸۳۰ هکتار زمین‌های زیرکشت این گیاه ۲.۸ تن محصول خشک در استان برداشت شد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: طرح توسعه و افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی برای بهره وری بهتر و بیشتر از آب با پرداخت تسهیلات در شهرهای کمتر برخوردار با سود ۱۲.۵ درصد و شهرهای برخوردار با ۱۴.۵ درصد به متقاضیان و بهره برداران این بخش همچنان ادامه دارد.
شیخ علشاهی اضافه کرد: افزایش کشت گیاهان دارویی نه تنها در صرفه جویی آب کمک می‌کند بلکه درآمد خوبی هم برای کشاورزان و بهره برداران استان به همراه دارد.
گیاهان دارویی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر از دیگر بخش‌های کشاورزی است
این کارشناس باغبانی استان یزد اضافه کرد: گیاهان دارویی به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به دیگر گونه های گیاهی و برخورداری از بازار فروش خوب از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر از فعالیت در دیگر بخش‌های کشاورزی است.
وی ادامه داد: با توجه به چالش کم آبی و شرایط بحرانی در منابع آب‌های زیرزمینی یزد، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای در استان وجود دارد.
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به کم آبخواه بودن گیاهان دارویی گفت: در سال گذشته هزار و ۱۶۰ تن انواع محصول گیاهان دارویی در این استان تولید و به بازار مصرف عرضه شد.
شیخ علیشاهی افزود: این میزان محصول از هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان یزد برداشت شد .
از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و ۷۹ هزار و ۶۴۶هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.
۶۰۶ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۵ هزار تن محصول باغی، ۵۵۰ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی در مجموع یک میلیون و صد هزار تن محصول حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی در استان یزد است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.