کد خبر : 6419
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۸:۳۹

مشاور وزیر جهاد کشاورزی: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان گیاهان دارویی نیست.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان گیاهان دارویی نیست.

تشکیل اتحادیه و انجمن در خصوص گیاهان دارویی می‌تواند در شناسایی نقاط ضعف و قوت کمک بسیاری به کشاورزان این حوزه داشته باشد.

اهواز – ایرنا – مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت : طرحی در سازمان برنامه و بودجه ارائه شده که بر اساس آن هیچ گونه محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان و تولیدکنندگان گیاهان دارویی در کشور وجود ندارد.
حسین زینلی جمعه در نشست ستاد توسعه گیاهان دارویی در سالن جلسات سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان اظهار داشت : آمادگی کامل برای افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور داریم و ستادی را ایجاد کرده ایم تا نقطه نظرات کارشناسان استان‌های مختلف را دریافت و بررسی کنند.
وی با اشاره به تشکیل انجمن و اتحادیه گیاهان دارویی گفت : تشکیل اتحادیه و انجمن در خصوص گیاهان دارویی می‌تواند در شناسایی نقاط ضعف و قوت کمک بسیاری به کشاورزان این حوزه داشته باشد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود : انجمن ها و اصناف گیاهان دارویی وظیفه دارند دوره های پودمانی آموزشی برای کشاورزان و کارشناسان برگزار کنند و باید بحث آموزش را به صورت جدی پیگیری نمایند .
زینعلی خاطر نشان کرد : با تشکیل تعاونی زنان ، خانم‌ها می‌توانند در روستاها و شهرها در زمینه کشت و تولید گیاهان دارویی فعالیت کنند و از این طریق اشتغال زایی ایجاد میشود و مشاغل خانگی را افزایش خواهیم داد.
وی بیان کرد : استان خوزستان باید شاخص چند گیاه دارویی باشد تا در کشور از این استان به عنوان تولید کننده چند گیاه خاص نام برده شود .
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گیاهان دارویی را نباید به ارز ۴۲ هزار ریالی آلوده کنیم ، گفت : هیچ محدودیتی در قیمت بازار صادرات گیاهان دارویی نداریم و با نیاز سنجی بازار بین المللی می توانیم تولیدات گیاهان دارویی را در این استان و کشور افزایش دهیم تا به سود بازار جهانی برسیم .
زینعلی ادامه داد : بحث ارگانیک شدن محصولات گیاهان دارویی و کشت طبیعی آنها بسیار مهم است و باید ملاک اصلی کشت گیاهان دارویی در کشور ارگانیک شدن آنها باشد .
وی افزود : با اتحادیه اروپا در خصوص راهبرد گیاهان دارویی قراردادی منعقد شده است تا از نیروهای متخصص در همه زمینه ها استفاده کنیم. مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت : باید ایده های کارشناسان و تولیدکنندگان را به کمیت و سپس تبدیل به اعتبار و پول کنیم و به استانها این چرخه تولید را منتقل کنیم .
جلوی برداشت غیر مجاز گیاهان دارویی گرفته شود
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان هم در این نشست اظهار داشت : ایران به لحاظ تنوع جزو کشورهای سرآمد جهان در گیاهان دارویی می‌باشد و خوزستان در این زمینه حرف اول کشور را می زند.
خدارحم امیری زاده ادامه داد : باید تلاش کنیم تا گیاهان کمیاب دارویی که در خوزستان وجود دارد توسط برداشت‌های غیر مجاز منقرض نشوند.
وی گفت : تولید گیاهان دارویی نسبت به گیاهان دیگر صرفه اقتصادی بهتری دارد که باید کشاورزان را در این زمینه تشویق کنیم تا بسوی کشت این نوع کشاورزی بروند .
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان خاطر نشان کرد : با تشکیل اتحادیه و صنف گیاهان دارویی ، باید از افراد تحصیل کرده در این زمینه برای راهنمایی وآموزش کشاورزان و تولیدکنندگان در این صنعت بهره ببریم.
امیری افزود : واردات گیاهان دارویی را برای مصارف خوراکی و دارویی در استان بررسی کنیم و بستر آن را برای تولید فراهم نماییم.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان تصریح کرد : پیدا کردن شرکت‌های خریدار محصولات گیاهان دارویی یکی از مسائل مهم توسعه در استان است که باید حتماً به صورت جدی این فرآیند پیگیری شود .
۲هزارو۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خوزستان
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در این نشست اظهار داشت : استان خوزستان با داشتن چهار اقلیم مختلف آب و هوایی ، دارای بیش از ۵۰ گونه دارویی با ارزش صادراتی و بیش از ۳۰ گونه مهم قابل کشت و توسعه می باش.
محمد حسنی نسب افزود: وجود این گیاهان علاوه بر ایجاد اشتغال باعث استفاده مطلوب از آب و خاک ، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجودذمی سود.
وی ادامه داد : مهمترین شهرستان‌های تولید کننده گیاهان دارویی در خوزستان دزفول،شوش،ایذه ،باغملک،کارون،شوشتر و بهبهان می باشند .
وی خاطر نشان کرد : سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان در سال ۱۳۹۰ حدود – ۲۶،۵هکتار بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار رسیده است .
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان خاطر نشان کرد : عملکرد توسعه سطوح گیاهان دارویی در برنامه توسعه چهارم ۸۵ هکتار ، برنامه توسعه پنجم ۹۲۸ هکتار و برنامه توسعه ششم پنج هزارو ۲۹ هکتار بوده است .
وی از مشکلات کشت گیاهان دارویی در استان گفت و افزود : عدم استفاده از امکانات و ظرفیت ها به منظور افزایش سطح زیر کشت گیاهان داروئی ، عدم وجود بازار مشخص برای فروش محصولات تولیدی کشاورزان،عدم تامین به موقع اعتبارات مالی و تسهیلات بانکی،نیاز به آموزش کارشناسان تولید و بخش خصوصی در زمینه بازاریابی و صادرات ،عدم وجود دستگاههای کاشت و برداشت گیاهان دارویی از جمله مشکلات موجود در کشت گیاهان دارویی است .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.