کد خبر : 6248
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۵۶

افق توسعه ۶۰۰ هکتاری کشت گیاهان دارویی در استان مرکزی ترسیم شد

افق توسعه ۶۰۰ هکتاری کشت گیاهان دارویی در استان مرکزی ترسیم شد

یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار ازاراضی کشاورزی استان مرکزی زیر کشت گل محمدی و ۳۴۰ هکتار زیر کشت زعفران قرار دارد و این استان در زمینه کشت گل محمدی رتبه پنجم را در کشور به خود اختصاص داده‌ است.

اراک – ایرنا – مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: توسعه ۶۰۰ هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان در سال زراعی جاری برنامه‌ریزی شده است.

«علی‌ اصغر زارعی» در گفت و گو با ایرنا افزود: یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی زیر کشت گیاهان دارویی قراردارد و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال زراعی جاری به یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار برسد.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار ازاراضی کشاورزی استان مرکزی زیر کشت گل محمدی و ۳۴۰ هکتار زیر کشت زعفران قرار دارد و این استان در زمینه کشت گل محمدی رتبه پنجم را در کشور به خود اختصاص داده‌ است.

زارعی گفت: تعهد افزایش سطح زیرکشت گل محمدی استان مرکزی در سال جاری ۱۰۰ و زعفران ۱۰ هکتار است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰ هکتار امسال به سطح زیر کشت گل محمدی و ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت زعفران افزوده شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی در منطقه نیمه خشک کشور است حمایت از کشت گیاهان دارویی و گلخانه‌ای در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته و این سازمان از آمادگی کامل برای معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی برخوردار است.

زارعی یادآورشد: توسعه ۵۰ هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی سال گذشته برای استان مرکزی تعهد شده‌ بود که با حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان و استقبال کشاورزان ۶۰۰ هکتار به سطح زیر کشت این محصولات افزوده‌ شد.

وی ادامه داد: کشت گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی علاوه بر صرفه جویی و افزایش بهره وری در آب کشاورزی، افزایش هشت برابری درآمد اقتصادی نسبت به سایر کشت‌ها برای کشاورزان را به همراه دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی درآمد اقتصادی کشت سایر محصولات در هر هکتار از اراضی کشاورزی را حدود ۲۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: کشت گیاهان دارویی در هر هکتار از اراضی کشاورزی استان برای فعالان این حوزه حدود ۱۵۰ میلیون ریال است.

استان مرکزی دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور است و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود. این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است. استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.