کد خبر : 4502
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

تدوین استاندارد ملی تعدادی از عرقیات و اسانس گیاهی

تدوین استاندارد ملی تعدادی از عرقیات و اسانس گیاهی

مسئول کارگروه تدوین استاندارد ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هفت استاندارد ملی در زمینه عرقیات، اسانس، گیاه دارویی و روش کاشت آن تدوین شده است.

ستاندارد عرقیات و اسانس ها یکی از خواسته های مردم است که ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با همکاری سایر دستگاه ها براساس الزامات سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، اقدام به تدوین برخی از استانداردها در این زمینه کرده است.

دکتر پیمان صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: استاندارد ملی ویژگی ها و روش آزمون چهار نوع عرقیات گیاهی شامل آویشن، بیدمشک، شوید و کاکوتی کوهی و نیز اسانس مرزه زراعی تدوین شده است.

وی اظهار کرد که استاندارد روش های بهینه زراعی و برداشت گیاهان دارویی و معطر ایران و استاندارد گیاه آویشن شیرازی هم تدوین شده که جمع استانداردهای تدوین شده را به هفت مورد رسانده است.

صالحی با اشاره به اینکه درحال حاضر این استاندارها تشویقی هستند، بیان کرد: این استانداردها به تدریج و پس از سپری شدن مدت معینی و با هماهنگی بخش های دولتی و خصوصی زیربط و سازمان ملی استاندارد اجباری خواهند شد تا تولیدکنندگان ملزم به رعایت آنها شوند.

صالحی تاکید کرد: با اجرای این استانداردها تولید عرقیات و اسانس و عرضه گیاهان دارویی سامان پیدا می کند تا مصرف کنندگان هم با خیلی آسوده و آرامش خاطر بتوانند از این محصولات مصرف کنند.

وی افزود: هرچند سالهاست برای گلاب استاندارد داریم اما تاکنون برای عرقیات یک استاندارد کلی وجود داشته که شامل تعدادی زیادی از عرقیات می شد. برخی از عرقیات گیاهی هم اصلا استاندارد نداشته اند که استاندارد تعدادی از آنها تدوین شده و برخی دیگر هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

صالحی به مصرف زیاد عرقیات و اسانس گیاهی اشاره کرد و گفت: عرقیات و اسانس های فراوانی در کشور مصرف می شود، که با همکاری سازمان استاندارد بهره گیری از توان و تجربیات افراد دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، استاندارد ملی چهار نوع عرقیات گیاهی، یک اسانس، یک گیاه دارویی و نیز روش کاشت گیاهان دارویی و معطر تدوین شده تا مردم با خاطری آسوده آنها را استفاده کنند.

مسئول کارگروه تدوین استاندارد ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، یکی از ماموریت های سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را تدوین استاندارد فرآوردها طبیعی و محصولات گیاهی و گیاهان دارویی اعلام کرد و گفت: وزارت بهداشت متولی صدور مجوز داروهای گیاهی است و هیچ داروی گیاهی یا مکمل آنها وارد بازار نمی شود، مگر اینکه مجوز آنها از سوی وزارت بهداشت صادر شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حسین چهارشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

با سلام و وقت بخیر.
چرا این استانداردها را در این پایگاه اطلاع رسانی نمیکنید و به صرف کلیت خبر اکتفا کرده اید؟
تشکر