کد خبر : 4250
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹

گیاهان دارویی از زودبازده ترین محصولات زراعی هستند

گیاهان دارویی از زودبازده ترین محصولات زراعی هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد کفت: گیاهان دارویی در بین محصولات کشاورزی جزء زود بازده ترین محصولات به شمار می روند.

سیدجمال سجادی پور عصرسه شنبه در حاشیه بازدید از مجموعه گیاهان دارویی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام با اعلام رضایت از فعالیت های انجام شده در فضای سبز این شرکت اظهار کرد: با توجه به محدودیت شدید آب، رویکرد کشاورزی در کشور به سمت گیاهان کم آب خواه با ارزش اقتصادی بالاست.

وی با بیان اینکه به دلیل نیاز آبی کم، کشت گیاهان دارویی توصیه می شود، گفت: ظرفیت خوبی در مجموعه فضای سبز شرکت سنگ آهن بافق وجود دارد که امید می رود در آینده سطح زیرکشت گیاهان داروئی و نهایتا صنعتی شدن فرآوری آن افزایش یابد.

سجادی پور کشت انواع گیاهان داروئی از جمله به لیمو، نعنافلفلی و زوفا را در بافق مناسب دانست و افزود: برای اولین بار درقالب طرح پژوهشی از اسفند ماه سال گذشته در پایلوت های پارک، شهرک آهنشهر و فضای سبز معدن سنگ آهن چغارت بافق این ارقام کشت شده است.

وی بابیان اینکه تلاش به سمت کشت های محصولات کم آب خواه و بهره وری بالا در دستور کار جهادکشاورزی استان قرار دارد، خاطر نشان کرد: محصولات کم آبخواه مانند گیاهان دارویی حدود ۲۰گونه است که با آب شور و شیرین سازگاری دارد و تولید می شود.

این مسوول کشت گیاهان دارویی و طب سنتی را موثر در رفع مسائل کلان اقتصادی بهداشتی و فرهنگی کشور خواند و بیان کرد: تلاش می کنیم تا در راستای این امر مهم و قرار گرفتن در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بتوانیم در جهت آموزش و فرهنگ سازی کشت و مصرف گیاهان دارویی گام های موثری برداریم.

سجادی پور با بیان اینکه محصولات کم آبخواه و گلخانه ای با روش آبیاری تحت فشار از هدر رفت آب جلوگیری می کند گفت: هم اینک تولید محصولات گلخانه ای با سطح زیرکشت یکهزار و۲۵۰ هکتار در استان یزد از رونق خوبی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۶۶ هکتار از اراضی زراعی استان یزد زیرکشت گیاهان دارویی قرار دارد که بیش از دو هکتار آن در بافق است.

فصل برداشت گیاه دارویی در شهرستان بافق از اواخر خرداد آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد و بهره برداران در این بازه زمانی، سه الی چهار بار برداشت از این گیاهان انجام می دهند.

آویشن، به لیمو، ختمی و پنیرک، زوفا، مریم گلی، خار مریم و کنگر فرنگی از گونه های کاشته شده در بافق است و پیش بینی شده امسال افزون بر دو تن گیاه دارویی در این شهرستان برداشت شود.

خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.