کد خبر : 6945
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی خبر داد: ایران دارای رتبه چهارم جهان در تولید دانش طب سنتی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی خبر داد: ایران دارای رتبه چهارم جهان در تولید دانش طب سنتی

ایران در زمینه تولید دانش طب سنتی در سال ۲۰۲۰، رتبه چهارم جهان را بعد از چین، آمریکا و هند کسب کرد.


به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمد حسن عصاره در نهمین کنگره ملی گیاهان دارویی اظهار داشت: در زمینه تولید دانش در قالب مقاله علمی در حوزه طب سنتی و مکمل رتبه کشور بهبود یافته است؛ بطوری که در سال ۲۰۱۳، ۱۷۰ عنوان مقاله و در سال ۲۰۲۰، ۴۸۵ عنوان مقاله از ایران در پایگاه اسکوپوس نمایه شد که بر این اساس ایران بعد از کشورهای چین، آمریکا و هند رتبه چهارم را دارد.
وی در مورد اهمیت فراوری گیاهان دارویی و محصولات کشاروزی گفت: محصولات کشاورزی در اولین زنجیره تولید که مزرعه است، نسبت به آخرین حلقه زنجیر که محصولات قابل عرضه به بازار است، بیش از ۱۶ برابر ارزش افزوده دارد که این روند با تزریق دانش و فناوری روز به محصولات میسر است و به همین اندازه اشتغالزایی ایجاد می کند. نقش ما این است که چرخه را زودتر به محصول نهایی نزدیک کنیم. کشور ما در تولید محصول اولیه موقعیت خوبی دارد، ولی در بهره برداری از محصول نهایی خوب نیست.
عصاره با اشاره به نقشه جامع علمی کشور گفت: موضوع گیاهان دارویی کشور در بند الف اولویت های علم و فناوری کشور ذکر شده، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده که اسناد بالادستی در این زمینه به شمار می آید.
عصاره وظیفه ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی را پایش و عملیاتی شدن این اسناد با تقسیم کار میان دستگاه های مختلف از وزارت جهاد کشاورزی تا وزارت صنعت، معدن، تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی دانست و گزارشی از روند اجرایی شدن این سند (مصوبه سال ۹۲) در سرفصل های مختلف ارائه داد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.