کد خبر : 6860
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۱۸

احیای پوشش گیاهی یکهزار هکتار از مراتع مازندران انجام شد.

احیای پوشش گیاهی یکهزار هکتار از مراتع مازندران انجام شد.

عملیات بیولوژیک شامل پروژه‌های بذرپاشی و کپه کاری باهدف تقویت پوشش گیاهی، اصلاح و احیای مراتع تخریب‌شده، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش ذخیره آبی خاک، افزایش ظرفیت و تولید علوفه است.

ساری- ایرنا- اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از احیا و بازسازی یکهزار هکتار مراتع ضعیف و بدون پوشش گیاهی در این حوزه طی سال جاری خبر داد و اعلام کرد که برای این منظور کپه‌کاری یا کاشت بذرپاشی گیاهان دارویی نیز در۴۵۰ هکتار از این مراتع انجام شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری ، اجرای این عملیات با مشارکت مرتع‌داران انجام شده است.
معاون فنی و آبخیزداری این اداره کل گفت : عملیات بیولوژیک شامل پروژه‌های بذرپاشی و کپه کاری باهدف تقویت پوشش گیاهی، اصلاح و احیای مراتع تخریب‌شده، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش ذخیره آبی خاک، افزایش ظرفیت و تولید علوفه است.
اسماعیل مختارپور افزود : این عملیات در مراتع شهرستان‌های نور، آمل، سوادکوه و ساری با استفاده از بذرهای مرتعی سازگار با مراتع استان ازجمله علف گندمی، سکاله، علف پشمکی، باریجه، فستوکا و گاوزبان به صورت رایگان از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – ساری در اختیار مرتع‌داران قرار گرفت و اجرا شده است.
وی با اعلام این که حدود ۴۵۰ هکتار از این سطح با استفاده از گونه‌های داروئی و به‌منظور احیاء رویشگاه های گیاهان داروئی اجرا شده است ، گفت که اجرای این با توجه به شرایط آب و هوائی و با مشارکت بهره‌برداران ادامه دارد و قطعاً سطح اجرای آن افزایش خواهد یافت.
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، بیان داشت: قبل از اجرای این عملیات، آموزش‌های لازم در خصوص نحوه صحیح اجرای پروژه‌ها، میزان بذور مورداستفاده و نکات فنی پیش از اجرای پروژه توسط کارشناسان ناظر جهت توجیه بهره‌برداران ارائه شد.
وی تاکید کرد: محدوده‌های اجرای این عملیات با مشارکت و همکاری مجریان طرح‌های مرتع‌داری، دهیاران و شوراها به مدت یک تا ۲ سال قرق شده و از ورود هرگونه دام جلوگیری می‌شود.
جنگل های شمال کشور که به جنگل های ناحیه رویشی هیرکانی یا خزری، جنگل های مرطوب و جنگل های صنعتی شمال شهرت یافته اند هم چون نوار سبزی حاشیه جنوبی دریای خزر و نیم رخ شمالی رشته کوه البرز از آستارا تا گلیداغ را به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر، عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا پوشانده اند.
حدود ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای ، هزار و ۵۵۸ گونه علفی در جنگل های خزری هیرکانی شمال کشور می روید که برخی از گیاهان دارویی نظیر باریجه ،گل گاوزبان ، آویشن ،‌کنگر ،ریواس، اسفناج وحشی، دنبلان و کرفس کوهی از سوی مردم برداشت می شود.
استان مازندران افزون بر ۲ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را منابع طبیعی تشکیل می دهد. منابع طبیعی مازندران با ۲ مدیریت شامل مدیریت منابع طبیعی مازندران – منطقه ساری و منابع طبیغی غرب مازندران منطقه نوشهر اداره می شود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.