کد خبر : 6817
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۲۰

تولید بذر و اندام تکثیری گیاهان دارویی از ۲۵۰ هزار تن فراتر رفت.

تولید بذر و اندام تکثیری گیاهان دارویی از ۲۵۰ هزار تن فراتر رفت.

کی از بخش‌های مهم در رنجیره ارزش گیاهان دارویی بذر و اندام تکثیری است که با حمایت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، رشد و توسعه داشته است.

تهران- ایرنا- تولید بذر و اندام تکثیری گیاهان دارویی با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی در ۱۰ سال گذشته رو به رشد بوده به طوری که در سال گذشته تولید آن از ۲۵۰هزار تن فراتر رفته است.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، یکی از بخش‌های مهم در رنجیره ارزش گیاهان دارویی بذر و اندام تکثیری است که با حمایت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، رشد و توسعه داشته است.
این ستاد با هم‌افزایی و تسهیل همکاری‌های بین بخشی، دگرگونی اساسی در صنعت گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی به وجود آورد.
برای مثال در اسناد بالادستی مقرر شده بود که تعداد مجوز صادره برای داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی به ۲۳۰۰ مورد برسد، اما در حال حاضر این تعداد به ۴۲۹۱ مجوز رسیده است، یعنی نسبت به افق‌های پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۴ حدود ۱۸۶ درصد بهتر عمل شده است و تعداد بیشتری محصولات در این حوزه تولید شده است.
همچنین تا پایان مهر ۱۴۰۰ تعداد مجوزهای صادره برای ساخت عصاره و اسانس به ۶۲۴ مجوز رسید. پیش از این در اسناد بالادستی این گونه در نظر گرفته شده بود که تعداد مجوزها در این حوزه تا سال ۱۴۰۴ به ۵۰۰ مجوز برسد.
در حال حاضر تعداد تولید کنندگان رسمی فرآورده های طبیعی و سنتی به ۳۶۵ واحد رسیده است.
فعالیت‌های این ستاد حوزه‌های بسیار متنوعی را در بر می‌گیرد. تولید بذر و اندم‌های تکثیری گیاهان دارویی از طریق بسط و گسترش فناوری و توسعه کمی و کیفی شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، یکی دیگر از دغدغه‌های ثابت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
این ستاد تلاش کرد در ۱۰ سال اخیر، با حمایت از استارتاپ‌های مستعد و تبدیل آنها به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پویا و بالنده، زمینه تاسیس شرکت‌های قدرتمند دانشی در حوزه بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان دارویی را در کشور فراهم کند.
حاصل تلاش‌های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی و رویکرد توسعه محور موسسات تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی، به خوبی در آیینه آمار و اعداد بازتاب یافته است؛ به گونه‌ای که تولید بذر و اندام های تکثیری گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۰ حدود صد و یک هزار و ۵۰۰ تن بود، اما این عدد در سال ۱۳۹۹ از ۲۵۰ هزار تن فراتر رفت.
تولید بذر و اندم‌های تکثیری گیاهان دارویی برای رشد و توسعه صنعت گیاهان دارویی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا توسعه کشت بر اساس میزان و کیفیت این بذرها و اندم‌های تکثیری صورت می‌پذیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.