کد خبر : 6721
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۳۳

مدیرکل منابع طبیعی لرستان خبر داد؛ برداشت ۱۰ تن گیاه دارویی «علف گاو زبان» از مراتع گرمسیری پلدختر

مدیرکل منابع طبیعی لرستان خبر داد؛ برداشت ۱۰ تن گیاه دارویی «علف گاو زبان» از مراتع گرمسیری پلدختر

علف «گاوزبان» یکی از گونه‌های گیاه دارویی است که در مراتع قشلاقی شهرستان پلدختر به صورت طبیعی رویش دارد.

پلدختر- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از برداشت ۱۰ تن گیاه دارویی «علف گاو زبان» از مراتع گرمسیری شهرستان پلدختر خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، شیرزاد نجفی در گفت و گو با رسانه‌ها از برداشت ۱۰ تن گیاه دارویی علف «گاو زبان» از مراتع گرمسیری شهرستان پلدختر خبر داد و گفت: علف «گاوزبان» یکی از گونه‌های گیاه دارویی است که در مراتع قشلاقی شهرستان پلدختر به صورت طبیعی رویش دارد.
وی عنوان کرد: از این گیاه با مشارکت بهره برداران محلی که دارای شرکت تعاونی بهره برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع هستند، در قالب طرح و مصوبه کمیته فنی اداره کل و انعقاد قرارداد و پرداخت بهره مالکانه برداشت صورت گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: این محصول با نظارت کارشناسان معاونت فنی اداره کل و شهرستان با رعایت اصول فنی برداشت، جمع آوری و پس از خشک شدن در کیسه‌های مخصوص بسته بندی شده و از طریق سامانه الکترونیکی گیاهان دارویی (سمتا) گواهی حمل و مجوز صادر می‌شود.
نجفی خطاب به مجریانی که اقدام به کاشت، برداشت و حمل اقلام مشترک ازجمله علف «گاوزبان»، «موسیر»، «شیرین بیان» و… می‌کنند عنوان کرد: از این پس، از طریق سامانه فوق، گواهی حمل و مجوز صادر می‌گیرد و پس از طی این مراحل، مجوز نهایی از طریق سازمان جنگل‌ها برای صادرات از طریق گمرگ بندرعباس به کشورهای جنوب شرق آسیا ازجمله هندوستان و چین صادر می‌شود.
وی به اشتغال‌زایی حدود ۲۲ نفر از نیروهای محلی به صورت فصلی و ارزشی ریالی حدود پنج میلیارد ریال در بحث ارزآوری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه صنایع تبدیلی و فرآوری این گونه گیاه دارویی با ارزش که کاربردهای فراوانی در پزشکی دارد، در کشور وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از خام فروشی و حسب تأکیدات مقام معظم رهبری، صنایع تبدیلی و فرآوری مورد نیاز در کشور از طریق دستگاه‌های متولی انجام بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.