کد خبر : 6572
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

افزایش ۱۰ برابری سطح زیر کشت سیاه دانه طی ۲ سال

افزایش ۱۰ برابری سطح زیر کشت سیاه دانه طی ۲ سال

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۱۰ برابری سطح زیر کشت سیاه دانه طی ۲ سال با برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به این که در یک دهه اخیر شاهد اهمیت توجه به گیاه سیاه‌دانه و توسعه تجارت آن در سراسر جهان بوده‌ایم، گفت: قیمت جهانی این محصول به ازای هر کیلوگرم ۲.۸ دلار است و انحصار تولید آن نیز در دست کشور هند است.
وی کشورهای تولیدکننده اصلی این محصول را هند، عربستان، پاکستان، ترکیه، مصر و بنگلادش عنوان کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد رشد مصرف این گیاه در سراسر جهان در حال افزایش است.
زینلی درباره تولید سیاه‌دانه در کشورمان نیز گفت: سیاه‌دانه از گذشته در کشورمان کشت می‌شده اما به دلیل عدم مکانیزه کردن و استفاده از بذر مناسب کشت آن کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه سایر کشورهای رقیب با بوجاری کردن، برندسازی و عرضه این محصول با قیمت مناسب به سایر کشورها محصولات خود را به فروش می‌رسانند، گفت: در حال حاضر کشور ما ۲ تا ۳ هزار تن سیاه‌دانه از پاکستان و سوریه وارد می‌کند.
زینلی با بیان این که برنامه توسعه کشت سیاه‌دانه و آشنایی کشاورزان با کشت این محصول را از سال ۹۷ آغاز کرده‌ایم، گفت: در سال ۹۸ با حمایت وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت این محصول به ۲۸۵ هکتار رسید.
به گفته مجری طرح گیاهان دارویی؛ با افزایش قیمت این محصول و ادامه‌دار بودن حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت گیاه سیاه‌دانه به حدود ۲ هزار هکتار رسیده به‌طوری‌که شاهد افزایش نزدیک به ۱۰ برابری سطح زیر کشت این محصول طی ۲ سال بوده‌ایم.
وی بیشترین سطح زیر کشت این محصول به استان گلستان، چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و یادآور شد: قیمت هر کیلو سیاه‌دانه در خرده‌فروشی ۱۳۰تا ۱۶۰هزار تومان است.
زینلی بابیان اینکه برای محصول زنجیره ارزش تعریف کرده‌ایم، گفت: از نظر فروش محصولات مشکلی وجود ندارد و نسبت تقاضا به عرضه کم است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیاه سیاه‌دانه، یارانه بذر و تسهیلات ۴ درصدی پرداخت می‌کند.
زینلی با تأکید بر برنامه‌ریزی برای زنجیره ارزش گیاه سیاه‌دانه، گفت: بنا داریم تا با طراحی زنجیره ارزش، افزایش ضریب مکانیزاسیون و کاهش هزینه تولید در دو سال آینده صادرکننده این محصول باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.