کد خبر : 6424
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۸:۴۷

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا مطرح کرد: تولید بیش از ۲۹۰ هزار تن گیاهان دارویی در کشور

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا مطرح کرد: تولید بیش از ۲۹۰ هزار تن گیاهان دارویی در کشور

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی میزان سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال گذشته را بیش از ۲۳۵ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: میزان تولید گیاهان دارویی در این سطح به بیش از ۲۹۰ هزار تن رسیده است.

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه فلور غنی ایران دارای بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی است، گفت: هم‌اکنون بیش از ۵۰ گونه گیاه دارویی در ایران مورد کشت قرار می‌گیرد که عمده‌ترین آن‌ها زعفران، گل محمدی، زیره سبز، گشنیز، رازیانه، آویشن، بابونه، همیشه‌بهار، سنبل‌الطیب، کدو تخم کاغذی، حنا و … است.
زینلی میزان سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال گذشته را بیش از ۲۳۵ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: میزان تولید گیاهان دارویی در این سطح به بیش از ۲۹۰ هزار تن رسیده است.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز کشور به استفاده از داروهای گیاهی، این میزان تولید پاسخ‌گو نبوده و توسعه کشت انواع گیاهان دارویی در مناطق مختلف کشور مورد نیاز است.
مجری طرح گیاهان دارویی از جمله دلایل لزوم توجه خاص برای ساماندهی کشت گیاهان دارویی در کشور را در ابتدا حفظ و حراست از گونه‌های موجود در طبیعت عنوان کرد و گفت: گرایش به استفاده از مواد طبیعی در دارو، غذا و ایجاد اشتغال مستقیم (تولید گیاهان دارویی) و غیرمستقیم (تولید و فروش داروهای گیاهی) از جمله مزایای توجه به کشت گیاهان دارویی است.
وی ادامه داد: توسعه گیاهان دارویی سبب افزایش صادرات غیرنفتی با توجه به روند رو به افزایش مصرف گیاهان دارویی در بازارهای جهانی و کاهش واردات مواد و داروهای شیمیایی و به تبع آن، کاهش خروج ارز خواهد شد.
مجری طرح گیاهان دارویی یکی از چالش‌های تولید گیاهان دارویی را کمبود اعتبارات ارزان‌قیمت (مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی، سرمایه در گردش) دانست و گفت: عدم تخصیص بهنگام اعتبارات، کمبود پوشش بیمه‌ محصولات گیاهان دارویی، نبود مکانیزاسیون مناسب گیاهان دارویی در بخش‌های مختلف تولید، فرآوری، فراهم نبودن زیرساخت‌های نرم‌افزاری تخصصی جهت ساماندهی تولید و ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و بازار نیز از دیگر عواملی عدم توسعه کشت این محصولات است.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم و شیب‌دار به میزان ۶۹۳۷ هکتار در سال ۹۹، تصریح کرد: برای توسعه گیاهان دارویی، تدوین دستورالعمل فنی و اجرایی گیاهان دارویی در اراضی دیم و آبی انجام‌شده است.
زینلی بابیان اینکه تدوین طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم و شیب‌دار به میزان ۲۲۰ هزار هکتار نیز انجام‌شده است، یادآور شد: تعیین گیاهان دارویی اولویت‌دار جهت کشت در سال جاری به میزان ۲۴۶۴۵ هکتار در تمامی استان ها نیز در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: در حال پیگیری برای پرداخت تسهیلات یارانه نهال برای توسعه کشت گیاهان دارویی اولویت‌دار و تسهیلات و حمایت از کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم و شیب‌دار هستیم.
به گفته مجری طرح گیاهان دارویی، پیگیری تخصیص ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید گل زعفران با همکاری بانک‌های کشاورزی، ملت و بانک توسعه صادرت و تهیه برش استانی این محصولات در سامانه سیتا نیز ادامه دارد.
وی با تأکید بر اقدامات انجام‌شده در شش‌ماهه نخست سال جاری طرح گیاهان دارویی، گفت: تدوین طرح توسعه کشت گیاهان دارویی جهش تولید در سال ۹۹ و تدوین طرح تولید نهاده‌های تکثیری گیاهان دارویی جهش تولید درسال جاری با ظرفیت تولید ۱۵۰ میلیون نشاء گیاهان دارویی و تولید ۷۰۰ تن بذر گیاهان دارویی در کشور نیز انجام شده است.
زینلی به تدوین طرح اصلاح و نوسازی باغات گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: تدوین تفاهم‌نامه طرح جامع گیاهان دارویی کشور و ارسال آن به سازمان برنامه‌وبودجه و برنامه‌ریزی جهت کشت گیاهان دارویی در سه استان حوزه دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان در سال ۹۹ پیگیری عملیات و اعتبارات موردنیاز و تخصیص اعتبارات جهت انجام پروژه‌ها نیز در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: پیگیری ساخت و حمایت از سازندگان ماشین‌آلات مربوط به برداشت زعفران، برداشت گل محمدی، برداشت بابونه، دستگاه جداکننده کلاله زعفران، برداشت زیره سبز، دستگاه‌های سورت و بوجاری گیاهان دارویی و انواع خشک‌کن پیگیری و بررسی میدانی امکان ساخت دستگاه بوجاری بذور ریز گیاهان دارویی (زیره، سیاه‌دانه، خاکشیر و …) بر اساس استانداردهای بازار جهانی انجام شده و در حال انجام است.
مجری طرح گیاهان دارویی از پیشنهاد تشکیل بورس گشنیز و تشکیل جلسات مکرر با کارشناسان شرکت بورس کالای ایران، خبر داد و گفت: همکاری در جهت تشکیل سازمان OSEC برای محصول زعفران و ارائه اطلاعات لازم در این خصوص انجام‌شده است.
وی با اشاره به ایجاد سامانه بازار گیاهان دارویی کشور با استفاده از نرم‌افزار بهک، گفت: تشکیل جلسات و هماهنگی‌های لازم جهت تأسیس انجمن‌های ملی محصولی برای سه محصول موسیر، گشنیز، آلوئه ورا انجمن ملی آلوئه ورا در شرف تأسیس است.
به گفته مجری طرح گیاهان دارویی، تدوین برنامه‌های هفتم توسعه کشور برای زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی انجام شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.