کد خبر : 4478
تاریخ انتشار : شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷

مروری بر تولید، واردات و صادرات گیاهان دارویی در ایران

مروری بر تولید، واردات و صادرات گیاهان دارویی در ایران

گیاهان دارویی ۸ % و از مالیات ارزش افزوده معاف است. صادرات آن نیز معاف از حقوق و عوارض می باشد ولی مجوز سازمان حفظ نباتات و یا مرجعی که خریدار معین می کند را نیاز دارد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کرده است گیاهان دارویی ۸ % و از مالیات ارزش افزوده معاف است. صادرات آن نیز معاف از حقوق و عوارض می باشد ولی مجوز سازمان حفظ نباتات و یا مرجعی که خریدار معین می کند را نیاز دارد. تفاوت گیاهان دارویی با دارو در این است که دارو معمولاً به صورت ” دوز DOSE ” یا تعداد معین برای یک دوره بیماری است و طبق دستور پزشک تجویز و در فارماکوپه هر کشور از آن نام برده شده ولی گیاهان دارویی از چنین شرطی برخوردار نیست و لیست آن ها عمدتاً در کدهای تجاری شماره ۱۲۱۱ ذکر گردیده اند. همچنین ورود گیاهان دارویی مجوز وزارت بهداشت و استاندارد را لازم دارد.

 

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در دهه ماه نخست امسال بیشترین صادرات از گیاهان دارویی از گمرک شهید رجایی به وزن بیش از ۳۶۸ تن صادرات به ارزش بیش از ۲۵ میلیارد ریال بوده است و منطقه ویژه دوغارون خراسان رضوی در جایگاه بعدی با ۹۳۱ تن صادرات با ارزش بیش از ۲۱ میلیارد ریال قرار دارد.

۳۵۰شرکت ایرانی در زمینه ی  گیاهان دارویی فعالیت می‌کند

فریبرز غیبی مشاور سازمان جنگل‌ها و مدیرکل مرکز جنگل‌های خارج از شمال کشور اظهار کرد: ۳۵۰شرکت داخلی در زمینه ی  گیاهان دارویی فعالیت می‌کند و تاکنون ۸۴۲۵  گونه گیاهی در کشور شناسایی‌شده که بیش از ۲۵۰۰ گونه آن  دارویی است و می‌توان با استفاده از این پتانسیل بالا زمینه اشتغال فراوانی در کشور به وجود آورد.

روشهای تقویت صادرات گیاهان دارویی

ایجاد شبکه منسجم زنجیره تامین در واردات،تولید و صادرات گل و گیاه کشور،تقویت شبکه حمل و نقل سریع و مکانیزه برای جمع آوری محصول و صادرات آن،بسترسازی وحمایت دولت برای مشارکت سرمایه گذاران و خریداران خارجی در فرآیند تولید وصادرات ،ضرورت تکمیل و بهره برداری هرچه سریع تر پایانه های صادراتی به منظورتامین نیاز بازارهای مصرف، از مهم ترین راهکارهای توسعه صادرات گیاهان دارویی استان محسوب می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.