کد خبر : 4076
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

تولیدکنندگان بذر گیاهان دارویی حمایت می شوند

تولیدکنندگان بذر گیاهان دارویی حمایت می شوند

عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به وظایف این ستاد در راستای سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: از تولیدکنندگان بذر گیاهان دارویی حمایت می‌شود.

فضل‌الله صفی خانی با اشاره به اهمیت سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی اظهار کرد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر کدام از اجزایی که مسؤولیت در سیاست‌گذاری و اجرای این سند دارند، وظایفی تعریف و تبیین شده است.

وی افزود: در همین راستا ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی وظایفی در زمینه سیاست‌گذاری اجرایی، راهبری، هماهنگی، پایش شاخصه‌ها و ایجاد ارتباطات بین دستگاهی را برای گسترش فناوری و صنایع دانش‌بنیان بر عهده دارد.

صفی خانی توضیح داد: ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی متشکل از دستگاه‌های مختلف اجرایی و نمایندگان و معاونین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، وزارت علوم، وزارت کار و سایر دستگاه‌های زیربط است.

وی گفت: این ستاد در اجرای مسؤولیت‌های سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی وظایف و برنامه بلند مدتی را برای خود تعریف کرده است که تمامی این اهداف در آن گنجانده می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: از جمله این اهداف که در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌شده، این است که از ارزش بازار دارویی کشور، کسب سهم ۲۰ درصدی برای گیاهان دارویی محقق شود.

صفی خانی توضیح داد: از آنجایی که گیاهان دارویی به عنوان گیاهان صنعتی شناخته می‌شوند و باید مقوله کشت و صنعت در آن اعمال شود، موجب می‌شود تا ما بتوانیم با دانش فنی نوین و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر گام برداریم.

وی به کاهش سطح برداشت از عرصه‌های طبیعی که امروز رقم بالایی است، اشاره کرد و گفت: این اقدام موجب تحدید ذخایر ژنتیکی و تخریب اکوسیستم در طبیعت می‌شود. در نتیجه این اتفاق باید به ۲۰۰ هزار هکتار کاهش پیدا کند.

این عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی تا ۵۰۰ هزار هکتار را از اهداف دیگر این سند دانست.

وی تصریح کرد: تولید مواد مؤثره در گیاهان دارویی در طبیعت که در واکنش به شرایط نامساعد محیطی صورت می‌گیرد و به عنوان متابولیت‌های ثانویه شناخته می‌شود، ماده‌ای است که ما از آن به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌کنیم.

صفی خانی افزود: در انتقال این گیاه که از مراتع خود در طبیعت به مزرعه اتفاق می‌افتد، کاهش مواد مؤثره رخ می‌دهد. اما برای این کار نیز با تدابیر زراعی سعی می‌شود تا مواد مؤثره گیاه به همان مقدار طبیعی خود بازگردد و پاسخگوی نیاز جامعه نیز باشد.

وی تاکید کرد: کشاورزی نیز مانند دیگر شاخه‌های اقتصادی، یک علم است. لذا هرگونه تولید و فعالیت در این زمینه باید بر مبانی دانش و فنی استوار باشد. در همین راستا طرح‌های تحقیقاتی‌ که در وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود، به عنوان طرح‌های کاربردی، چون سوژه و موضوع اولیه از نیازهای بخش اجرا گرفته می‌شود. پس نتایج حاصل از آن نیز کاربردی است و در اختیار بخش اجرا قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نکته مهم در این عرصه را این مساله بیان کرد که هرگونه تولید در گیاهان دارویی کشور وابسته به وجود بذر مناسب و استاندارد است.

وی گفت: در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برای هر یک از اعضای ستاد، تدوین نقشه راه به عنوان مأموریت اصلی تعیین شده است. یکی از نکات مهمی که در این نقشه راه پیش‌بینی‌شده، تولید و توزیع بذر استاندارد و گواهی شده است.

صفی خانی خاطرنشان کرد: این وظیفه طبق قانون بر عهده موسسه تحقیقات ثبت و گواهی کشور است که وظیفه نظارت بر تولید و توزیع بذر، نهال و اندام‌های رویشی گیاهان دارویی را بر عهده دارد. در همین راستا این موسسه از ابتدای سال ۹۳ کارگروهی کارشناسی را متشکل از دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی تولیدکننده گیاهان دارویی تشکیل داد و در حال تدوین استانداردهای مربوطه در گیاهان دارویی است.

وی تصریح کرد: تا کنون تولید بذر اصلاح شده در گل محمدی، بابونه، آویشن، گشنیز، زیره سبز، مرزه و پیاز زعفران را انجام داده‌ایم. لذا قول عملیاتی و اجرایی شدن آن را به تولیدکنندگان بذر و نهال گیاهان دارویی می‌دهیم که از ابتدای سال آینده، هرکدام از تولیدکنندگان که آمادگی تولید انواع بذرهای گیاهان دارویی را داشته باشند، با ارائه استانداردهای لازم از موسسه تحقیقات بذر و نهال، مورد حمایت قرار گیرند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.