کد خبر : 6851
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۹:۱۰

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی : سالانه حدود ۲۹ هزار تن گیاه دارویی در خراسان رضوی تولید می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی : سالانه حدود ۲۹ هزار تن گیاه دارویی در خراسان رضوی تولید می‌شود.

از مزایای کشت در فضای گلخانه به تولید خارج از فصل و اقلیم، افزایش مطلوب عملکرد در واحد سطح نسبت به کشت فضای باز و کسب درآمد بیشتر برای کشاورزان می باشد.

ایسنا/خراسان رضوی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میزان تولید گیاهان دارویی در استان حدود ۲۹ هزار تن در سال است که از این جهت خراسان رضوی جایگاه اول را از نظر سطح زیر کشت و تولید این نوع گیاهان در کشور در اختیار دارد.
محمد میری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی اظهار کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان به غیر از محصول زعفران ۳۳ هزار و ۷۲۳ هکتار است. از این مقدار حدود ۱۴ هزار هکتار مربوط به کشت آبی و قریب ۱۹ هزار و ۷۰۰ هکتار مربوط به کشت دیم است.
وی افزود: از اصلی‌ترین محصولات دارویی کشت شده در استان می‌توان به زیره سبز، گل محمدی، آنغوزه، تخم شربتی، خارشتر، پنیرک، آویشن، گل‌گاو زبان، زیره کوهی، سیاه‌دانه، چای ترش و نعنا فلفلی اشاره کرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره مزایای کشت گیاهان دارویی در گلخانه عنوان کرد: این گیاهان نیاز آبی کمتر و همچنین کارآیی مصرف آب بالاتری نسبت به سایر محصولات زراعی دارند. این مزیت موجب می‌شود تا به ازای آب مصرفی در واحد سطح، درآمد بیشتری نصیب کشاورز شود. از مزایای دیگر کشت گیاهان دارویی می‌توان به قابلیت کشت در اراضی خرده مالکی، ارزآوری این گیاهان به دلیل صادرات محور بودن و تنوع مصرف آن در بخش‌های غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی، عطر و ادکلن، ادویه، کشاورزی، دام و صنعت اشاره کرد.
میری تصریح کرد: همچنین کشاورزی کم‌نهاده به دلیل قابلیت مصرف در منابع داروسازی، تنوع بالای محصولات گیاهان دارویی یک و چندساله متناسب با اقلیم منطقه، قابلیت کشت در ارتفاعات و دشت و همچنین تحمل بالای این گیاهان در برابر تنش‌های محیطی از دیگر مزایای کشت این محصولات است.
وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های در دست اقدام سازمان جهاد کشاورزی استان می‌توان به توسعه کشت گیاهان دارویی خاص و شاخص، آموزش کشاورزان و کارشناسان، ترویج گیاهان دارویی اقتصادی که تاکنون در استان کشت نشده مانند زنجبیل و هل، توسعه کشت نشایی، راه‌اندازی بارانداز و فن‌بازار گیاهان دارویی و توسعه صنایع فراوری و تبدیلی صنعتی و خانگی گیاهان دارویی اشاره کرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین تدوین برنامه جامع گیاهان دارویی متناسب با وضعیت اقلیمی شهرستان‌ها، توسعه مکانیزاسیون در کشت برخی گیاهان دارویی مانند زیره سبز و برنامه‌ریزی و اجرای کشت به صورت کشاورزی قراردادی و همچنین تامین تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ چهار درصد به مبلغ ۲۲۰ میلیارد ریال برای توسعه کشت گیاهان دارویی و حمایت از این بخش با بازپرداخت سه الی پنج ساله نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده به منظور توسعه کشت گیاهان دارویی است.
وی گفت: هماهنگی انعقاد قرارداد خرید توافقی محصول کشاورزان در شهرستان‌های فیروزه، کلات، کاشمر، سبزوار، جوین، زاوه و تربت‌ حیدریه و برگزاری ۶۲ کارگاه آموزشی در سطح شهرستان‌های استان برای کشاورزان و کارشناسان را می‌توان از دیگر اقدامات جهت توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی نام برد.
میری تاکید کرد: در حال حاضر گیاهان دارویی کشت شده در فضای گلخانه‌ای استان ۲ محصول آلوئه‌ورا و مارچوبه است. کاشت محصول مارچوبه در سطح پایین آغاز شده و چنانچه از سازگاری و درآمد مناسبی برخوردار باشد، طی سال‌های آتی سطح زیر کشت آن در فضای گلخانه افزایش پیدا خواهد کرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره مزایای کشت در فضای گلخانه عنوان کرد: از مزایای این نوع کشت می‌توان به تولید خارج از فصل و اقلیم، افزایش مطلوب عملکرد در واحد سطح نسبت به کشت فضای باز و کسب درآمد بیشتر برای کشاورز اشاره کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.