کد خبر : 6824
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۷:۳۸

سه هزار و ۶۲۶ هکتار اراضی شیب‌دار خراسان شمالی به باغ تبدیل شد.

سه هزار و ۶۲۶ هکتار اراضی شیب‌دار خراسان شمالی به باغ تبدیل شد.

به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و پایداری تولید و افزایش درآمد کشاورزان باید علمی و اصولی در اراضی شیب دار فعالیت کشت و کار انجام شود.

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون سه هزار و ۶۲۴ هکتار از اراضی شیب‌دار ملی و مستثنیات استان به باغ و کشت گیاهان دارویی تبدیل شده است.
محمدعلی شریکیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر توسعه باغ ها در اراضی شیب‌دار تاکید کرد و اظهار داشت: از مجموع اراضی شیب دار ۸۳۷ هکتار باغ و ۲ هزار و ۷۸۹ هکتار در راستای توسعه گیاهان دارویی است.
وی با بیان اینکه کشت در اراضی شیب دار در قالب گیاهان دائمی و چند ساله توصیه می شود گفت: به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و پایداری تولید و افزایش درآمد کشاورزان باید علمی و اصولی در اراضی شیب دار فعالیت کشت و کار انجام شود.
وی افزود: توسعه باغ ها و گیاهان دارویی در اراضی شیب دار از سال ۹۲ به میزان ۳۳۰ هکتار اجرایی شده بود که در این مدت توسعه داده شد.
شریکیان با بیان اینکه در اراضی شیب دار استان درختان انگور، بادام و گل محمدی کشت شده است گفت: انواع گیاهان دارویی از جمله مریم گلی، آویشن باغی، باریجه، کاکوتی، اسطوخودوس نیز از جمله گیاهان دارویی کشت شده در این اراضی است.
وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی یک ساله و چند ساله در اراضی شیب دار استان قابلیت توسعه دارد افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی کشت این گیاهان به افزایش درآمد روستایی و عشایر کمک خواهد کرد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هدف از توسعه باغ ها و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب دار را افزایش تولید، ایجاد اشتغال، بهره وری بالا، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش خاک دانست و گفت: همچنین مقابله با پدیده گرد و غبار، جلوگیری از مهاجرت در جوامع محلی، تامین معیشت قشر روستایی و امنیت غذایی نیز از دیگر اهداف کشت و کار در این اراضی است.
شریکیان افزود: برخی از شهرستان های این استان از جمله بجنورد به دلیل توپوگرافی و منطقه کوهستانی ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه باغ دراراضی شیب دار با توجه به شیب استاندارد دارد که امکان فعالیت زراعی باعث فرسایش خاک می شود و همچنین منابع آب از دست می رود اما با توسعه باغ ها می توان این منابع مهم را حفظ کرد.
وی گفت: ۷۴ درصد از ۳۴۴ هزار هکتار عرصه‌ کشاورزی استان در اراضی شیب‌دار و ارتفاعات و ۲۶ درصد هم در دشت‌ها است.
شریکیان شخم و شیار در اراضی شیب دار را یکی از علل فرسایش خاک دانست و اظهار داشت: این اراضی با شیب های مختلفی هستند که با توجه به میزان شیب آن از ملایم تا شیب خیلی زیاد باید نسبت به کشت محصولات زراعی و باغی اقدام کرد.
وی بر حفظ کاربری و جلوگیری از تغییر آن در زمین های کشاورزی تاکید کرد و گفت: حتی خاک از آب نیز مهم تر است زیرا هزاران سال برای ایجاد یک سانتیمتر خاک زمان نیاز است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بر ایجاد سامانه های آبگیر نیز در این اراضی برای نفوذ بارندگی در خاک تاکید کرد و اظهار داشت: با روش های مختلف می توان از آب باران استفاده کرد. هم اکنون ۷۴ درصد از ۳۴۴ هزار هکتار عرصه‌ کشاورزی استان در اراضی شیب‌دار و ارتفاعات و ۲۶ درصد هم در دشت‌ها است.
سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.
۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار از زمین های کشاورزی استان باغ است که سالانه بیش از ۳۱۵ هزار تن انواع محصول تولید می شود.
۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.
میانگین فرسایش خاک در این استان سالانه ۱۷ تن در هر هکتار است، هم اکنون ضریب سیل خیزی و فرسایش خاک در این خطه بیش از میانگین کشوری است

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.