کد خبر : 6791
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸

میزان برداشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد ۲ برابر شد.

میزان برداشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد ۲ برابر شد.

افزایش سطح زیر کشت مهمترین دلیل رشد میزان تولید گیاهان دارویی در استان بوده است.

گچساران – ایرنا- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان برداشت گیاهان دارویی در مراتع استان امسال نسبت به پارسال به ۲ برابر افزایش یافته است.
گودرز باقری فرددر گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:امسال ۳۰ تن شیرابه گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه در مراتع کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است در حالی که پارسال ۱۵ تن شیرابه گیاهان دارویی در استان برداشت شده بود.
وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در مراتع کهگیلویه و بویراحمد امسال ۵۰۰ و پارسال ۳۰۰ هکتار بوده بیان کرد: افزایش سطح زیر کشت مهمترین دلیل رشد میزان تولید گیاهان دارویی در استان بوده است.
وی با بیان به اینکه شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود افزود: قیمت هر کیلوگرم شیرابه گیاهان دارویی استان ۵۰۰ هزار تومان است.
باقری فرد تاکید کرد: برای افزایش درآمد بهره برداران بومی نیاز است تا یک سرمایه گذار با حمایت دولت واحد فرآوری گیاهان دارویی در استان ایجاد کند که در صورت تحقق این امر زمینه ۱۰برابر شدن ثروت آفرینی از راه فروش گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:طرح توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی کردن مراتع برای جوامع محلی تا پایان سال جاری در۶ هزار هکتار از مراتع استان انجام می شود.
وی تصریح کرد: این میزان گیاه دارویی در مناطق مختلف استان اعم از تنگ سرخ بویراحمد، کوه خامین باشت، تنگ سرخ و کاکان، کوه سیاه و کوه سفید لنده، دمه سادات و شبلیز دنا انجام خواهد شد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:تاکنون توسعه گیاهان دارویی با روش بذرپاشی و کپه کاری در سطح بیش از ۲۹ هزار هکتار از جنگل ها و مراتع استان انجام شده است.
وی تاکید کرد:گیاهان دارویی پس از حداقل پنج سال قابل برداشت است.
کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.
براساس برآوردهای مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل کشت است.
این استان دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دامی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.