کد خبر : 6304
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۳۷

فرآوری گیاهان دارویی نیازی اساسی در استان اردبیل است

فرآوری گیاهان دارویی نیازی اساسی در استان اردبیل است

در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از گونه‌های مختلف گیاهان دارویی شناسایی شده در استان اردبیل مختص مناطق کوهستانی شهرستان خلخال بوده و این منطقه ظرفیت بزرگی برای کشت توسعه گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

اردبیل _ ایرنا _ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشت گیاهان دارویی در سال‌های اخیر در این استان افزایش یافته و با توسعه آن می‌توان صنایع فرآوری تبدیلی آن را راه‌اندازی کرد که این کار منجر به توسعه و رونق اقتصادی مناطق و حل مشکل بیکاری خواهد شد.

خلیل نیکشاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از گونه‌های مختلف گیاهان دارویی شناسایی شده در استان اردبیل مختص مناطق کوهستانی شهرستان خلخال بوده و این منطقه ظرفیت بزرگی برای کشت توسعه گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان جهاد کشاوزی ترویج و توسعه کشت این گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان است، گفت: تاکنون ۴۳۰ گونه گیاهان دارویی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۲۴۰ گونه در شهرستان خلخال قابلیت رشد دارند.

وی افزود: ارتفاع مناسب از سطح دریا ،اقلیم متفاوت و خاک مرغوب در مناطق مختلف خلخال متناسب با کشت و توسعه انواع گیاهان دارویی بوده و سازمان جهاد کشاورزی استان از مجریان طرح‌های پرورش گیاهان دارویی و یا متقاضیان اجرای طرح‌های فرآوری گیاهان دارویی حمایت می‌کند.

نیکشاد گفت: وجود بیش از ۹۰ کیلومتر نوار ساحلی در حاشیه رودخانه بزرگ و پرآب قزل‌اوزن خلخال می‌تواند به عنوان ظرفیت بزرگی برای کشت و توسعه گیاهان دارویی در این منطقه از جنوب استان محسوب شود.

او افزود: با توجه به توسعه قابل توجه اراضی زیرکشت گل‌محمدی در خلخال ایجاد کارخانه و کارگاه‌های فرآوری این محصول می‌تواند تحول بزرگی در بحث فرآوری گیاهان دارویی منطقه ایجاد و در حل مشکل بیکاری منطقه موثر باشد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۵ نوع محصول کشاورزی و باغی در استان اردبیل تولید می‌شود، اظهارداشت: شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان اردبیل بویژه اراضی مستعد خلخال ، گیوی ، مشگین شهر و نمین مناسب برای کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی است.

نیکشاد گفت: با توجه به قابلیت‌های استان و فعالیت چشمگیر زنان روستایی در زمینه جمع‌آوری گیاهان دارویی، مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌های مختلفی در زمینه توانمندسازی بانوان در این زمینه تدوین کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین اجرای بهینه نظام نوین ترویج کشاورزی و اشتغال روستایی، اعطای ۶۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به مجریان طرح‌های کشت گیاهان دارویی و پرداخت بخشی از هزینه طرح آبیاری نوین را از جمله بسته‌های حمایتی ارائه شده به مجریان طرح‌های کشاورزی در استان ذکر کرد.

وی از خلخال به عنوان گل شهر استان اردبیل یاد کرد و گفت: اجرای طرح‌های بسیار موفق کشت محصولات گلخانه‌ای بویژه موفقیت‌های اخیر کسب شده در خلخال در بحث کشت گل رز هلندی موجب شده تا متقاضیان بیشتری برای اجرای طرح‌های گلخانه‌ای تولید پرورش گل رز در این شهرستان اقدام کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.