کد خبر : 6957
تاریخ انتشار : شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۰۴

۷ هزار و ۶۰۴ هکتار از اراضی خراسان شمالی زیر کشت گیاهان دارویی رفت.

۷ هزار و ۶۰۴ هکتار از اراضی خراسان شمالی زیر کشت گیاهان دارویی رفت.

بهره برداران به صورت غیر اصولی گیاهان دارویی و خوراکی را برداشت می کنند که این رویه به منابع طبیعی آسیب وارد می کند.

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هفت هزار و ۶۰۴ هکتار از اراضی این استان زیر کشت بهاره گیاهان دارویی رفت و پیش بینی می شود که امسال یکهزار و ۸۰۰ تن گیاه دارویی برداشت شود.
به گزارش ایرنا، محمد محمدزاده در شورای تخصصی توسعه گیاهان دارویی و فراورده های طبیعی خراسان شمالی اظهار داشت: زعفران، گل محمدی، اسطوخودوس، بانگو، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، موسیر، گل گاوزبان، زیر سیاه، باریژه، آویشن، رزماری، شیرین بیان، سیاه دانه، بومادران، تخم کدوی کاغذی، شیرین بیان، خارشتر، مریم گلی و تخم شربتی از جمله گیاهان دارویی است که در اراضی خراسان شمالی کشت می شود.
وی افزود: زعفران با چهار هزار و ۳۵۸ هکتار و گل محمدی با ۶۴۱ هکتار بیشترین اراضی کشت گیاهان دارویی را به خود اختصاص دادند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: در سطح گلخانه های این استان نیز برخی از گونه های گیاهان دارویی کشت می شود ولی آمار دقیقی در مورد میزان کشت وجود ندارد.
وی بیان کرد: بیشتر تولیدات گیاهان دارویی استان به صورت خام به فروش می رسد که کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، نبود برند، نبود بسته بندی مناسب از چالش های پیش روی این بخش از کشاورزی استان است.
محمدزاده گفت: بهره برداران به صورت غیر اصولی گیاهان دارویی و خوراکی را برداشت می کنند که این رویه به منابع طبیعی آسیب وارد می کند.
کشت گیاهان دارویی در اولویت
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در ادامه عنوان کرد: حمایت از سرمایه گذاران در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی باید در اولویت قرار گیرد.
ناصر فخر موحد افزود: خراسان شمالی در سال های اخیر با خشکسالی و کم آبی در بخش کشاورزی مواجه است و کشت گیاهان کم آب طلب از جمله گیاهان دارویی باید ترویج یابد.
وی بر صادرات محصولات گیاهان دارویی تاکید کرد و ادامه داد: تکمیل چرخه صنایع تبدیلی در حوزه گیاهان دارویی از اهمیت برخوردار است و باید به این سمت حرکت کرد چرا که ارزش افزوده بالا، اشتغال و درآمد ایجاد می شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی اضافه کرد: ۵۷ درصد کشت گیاهان دارویی این استان منحصر به کشت زعفران و گل محمدی که باید کشت سایر گیاهان دارویی تقویت شود.
وی بر ایجاد شرکت های دانش بنیان در زمینه فراوری محصولات گیاهان دارویی نیز تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاران در این زمینه با اریه تسهیلاتمورد حمایت قرار خواهند گرفت.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.
سطح کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی ۶ هزار و ۴۰۸ هکتار است و میزان برداشت گیاهان دارویی در استان به طور متوسط سالانه چهار تن است.
۴۲۵ گونه گیاه دارویی در رویشگاه های طبیعی استان شناسایی شده و تا کنون خواص ماده موثره ۷۵ گونه از آنها کشف شده است.
بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.