کد خبر : 6563
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

۳۲ تن گل محمّدی از گلستان‌های میاندوآب برداشت شد.

۳۲ تن گل محمّدی از گلستان‌های میاندوآب برداشت شد.

بیشترین قسمت قابل مصرف گل محمدی، گلبرگ یا غنچه خشک شده، گلاب و اسانس است که در واقع بصورت فرآوری شده به مصرف می رسد.

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: امسال ۳۲ تن گلبرگ گل محمدی از گلستان‌های زیر کشت این محصول برداشت و به بازار عرضه شده است.
علی دیانتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان گل محمدی از سطح ۱۱.۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شده است.
وی افزود: کاشت گل محمدی در میاندوآب از دیرباز به صورت یک یا چند بوته در کنار سایر محصولات کشاورزی مرسوم بوده ولی به دلیل کاهش نزولات جوی در سال‌های گذشته و در راستای اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، توسعه کشت گیاهان کم آب نظیر گل محمدی به یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی تبدیل شد.
وی با بیان اینکه گل محمدی در خاک‌هایی با حاصلخیزی کم هم قابل کشت و توسعه است، افزود: در این راستا و در چهار سال اخیر کشاورزان با تغییر الگوی کشت و به دلیل نیاز آبی کم گل محمدی به کشت این گیاه روی آورده اند.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ گفت: بیشترین قسمت قابل مصرف گل محمدی، گلبرگ یا غنچه خشک شده، گلاب و اسانس است که در واقع بصورت فرآوری شده به مصرف می رسد.
دیانتی با اشاره به اینکه فرآوری این محصول با کمترین امکانات مقدور است، اظهار داشت: توسعه کشت این محصول و تلاش برای ایجاد خزانه تولید قلمه گل محمدی در نهالستان‌های این شهرستان از سایر برنامه های جهاد کشاورزی در همین راستا است.
گل محمدی گیاهی مناسب برای رشد در مناطق کوهپایه‌ای و اقلیم خشک و نیمه خشک، با تابستان‌های معتدل و خشک و زمستان های سرد است که برای رشد نیاز چندانی به منابع آبی ندارند و توانایی رشد در بسیاری از خاک ها را دارند.
میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است که سالانه بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی به میزان ۹۵۰ هزار تُن از این اراضی تولید می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.