کد خبر : 6526
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۴۳

سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان مرکزی به ۱۲۵۰ هکتار رسید.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان مرکزی به ۱۲۵۰ هکتار رسید.

پنج میلیارد ریال منابع مالی در راستای توسعه گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی استان مرکزی به این استان اختصاص یافته و این اعتبارات به‌صورت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد چهار درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

اراک – ایرنا – مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان در سال زراعی گذشته افزایش یافته و در سایه برنامه الگوی کشت بهره‌برداران این حوزه به یک‌هزار و ۲۵۰ هکتار رسیده است.
«علی‌ اصغر زارعی» در گفت و گو با ایرنا افزود: سهم تعیین شده کشت گیاهان دارویی در این استان سال زراعی گذشته ۲۰۰ هکتاربود که با برنامه‌ریزی‌ و حمایت‌های انجام شده ۶۵۰ هکتار به سطح زیر کشت این گیاهان افزوده‌ شد.
وی، از کشت ۵۰ هکتار زعفران و ۱۰۰ هکتار گل محمدی در سال زراعی گذشته در استان مرکزی خبرداد و گفت: سطح زیر کشت زعفران با توسعه کشت این محصول اکنون به ۳۵۰ هکتار و گل محمدی به یک هزار و ۲۰۰ هکتار رسیده‌است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآورشد: کشت پنج هکتار زعفران و ۲۰ هکتار گل محمدی سال زراعی گذشته برای این استان تعهد شده‌ بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حدود ۱۰ برابر تعهد ایجاد شده برای کشت زعفران و پنج برابر برای کشت گل محمدی در استان محقق شد.
زارعی خاطرنشان کرد: پنج میلیارد ریال منابع مالی در راستای توسعه گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی استان مرکزی به این استان اختصاص یافته و این اعتبارات به‌صورت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد چهار درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: کشاورزان و متقاضیان کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم و آبی استان مرکزی می توانند بر ایای نوع کشت از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز کم گیاهان دارویی به آب کشاورزی نسبت به سایر کشت ها و تولید و درآمد اقتصادی بیشتر این گیاهان برای کشاورزان، اشتیاق کشاورزان به کشت این گیاهان نسبت به سایر کشت ها بیشتر است و سالانه میزان کشت این گیاهان در استان مرکزی روبه افزایش دارد.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود ۹۰ درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.