کد خبر : 6301
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۳۲

طرح‌های فناورانه حوزه بذر و اندام تکثیری گیاهان دارویی حمایت می‌شوند

طرح‌های فناورانه حوزه بذر و اندام تکثیری گیاهان دارویی حمایت می‌شوند

بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان دارویی، یکی از مهم ترین حوزه‌های علمی در علم کشاورزی و زنجیره ارزش گیاهان دارویی است.

تهران- ایرنا- ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از طرح‌های نوآورانه حوزه بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان دارویی حمایت می کند.

به گزارش ایرنا از معاونت علمی  و  فناوری ریاست جمهوری، بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان دارویی، یکی از مهم ترین حوزه‌های علمی در علم کشاورزی و زنجیره ارزش گیاهان دارویی است.

با توجه به اهمیت این موضوع در صنعت گیاهان دارویی، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، طرح‌های فناورانه در این حوزه را مورد حمایت قرار می‌دهد.

تولید بذور هیبرید و اندام تکثیری گیاهان دارویی دارای اولویت مانند، زعفران، گل محمدی، زیره سیاه، زیره سبز، سیاهدانه، بابونه، آویشن، اسطوخودوس، نعنافلفلی و موسیر، با استفاده از روش‌های فناورانه و نوین علمی از جمله طرح‌های مورد حمایت ستاد است.

همچنین طراحی و تولید تجاری سامانه فرآوری بذور شامل بوجاری، بسته بندی و عرضه گیاهان دارویی با استفاده از دانش فنی روز و نوین با تاکید بر بذور دانه ریز و تولید تجاری اندام تکثیری گونه‌های قارچ‌های خوراکی قابل استفاده در تولید داروی گیاهی و محصولات آرایشی و بهداشتی، از دیگر پروژه‌های است که در صورت ارائه علمی و مناسب، مورد استقبال این ستاد قرار خواهد گرفت.

در ارایه علمی پروژه های فوق، ذکر نام گیاهان دارویی مورد استفاده در پروپوزال ارائه شده الزامی است. در همه موارد، تولید و ارایه نمونه حاصل از یافته تحقیقاتی همراه با تمامی مجوزهای قانونی لازم از مراکز و موسسات ذیربط ضروری است تا پس از بررسی های فنی و کارشناسی و در صورت تایید کارگروه تخصصی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، امکان حمایت برای تولید انبوه و تجاری‌سازی آن فراهم شود.

شرکت های تولیدکننده و موسسات و مراکز تحقیقاتی فعال درحوزه بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان دارویی، از جمله مخاطبان این طرح هستند.

کارگروه تخصصی بذر و اندام تکثیری گیاهان دارویی به استناد ماده ۶ سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، تشکیل شده است.  این کارگروه در سال‌های اخیر برای تعیین اولویت‌ها و سیاست‌های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی با تشکیل جلسات و دعوت از خبرگان و صاحب نظران این عرصه اقداماتی را انجام داده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.