کد خبر : 4731
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

انجمن علمی چای ایران بزودی تاسیس می شود

انجمن علمی چای ایران بزودی تاسیس می شود

تمامی مقدمات کار برای تشکیل انجمن علمی چای از قبیل هیات موسس و مراحل ثبت آن انجام و کمیسیون های این انجمن تشکیل هم شده است و قرار بود که در همایش ملی چای و دمنوش های گیاهی از این انجمن رونمایی شود اما به دلیل برف و مشکلات ناشی از آن در این مرحله این کار میسر نشد.

دکتر محمدباقر رضایی روز پنجشنبه در حاشیه همایش ملی چای و دمنوش های گیاهی در لاهیجان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: تمامی مقدمات کار برای تشکیل انجمن علمی چای از قبیل هیات موسس و مراحل ثبت آن انجام و کمیسیون های این انجمن تشکیل هم شده است و قرار بود که در همایش ملی چای و دمنوش های گیاهی از این انجمن رونمایی شود اما به دلیل برف و مشکلات ناشی از آن در این مرحله این کار میسر نشد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی مسئولان چای کشور از اعضای این انجمن محسوب می شوند و در یک ماه آینده این انجمن فعالیت رسمی خود را آغاز می کند.

دبیر علمی همایش چای و دمنوش های گیاهی یادآورشد:این انجمن بحث های علمی ،تجمیع تمام کنگره های ملی و بین المللی مربوط به چای ، مطالعات و تحقیقات چای ، برگزاری نشست های تخصصی ،مجلات علمی و پژوهشی چای را در ایران مدیریت می کند و با تشکیل این انجمن هسته های علمی و کمیته هایی مکانیزاسیون چای و بیوتکنولوژی چای فرآورده های جدیدی که می توانند از محصول چای بدست آورد را دنبال خواهندکرد.

وی با اشاره به تاثیر این انجمن دربنیان های علمی چای یادآورشد:شکل گیری کمیته های دائمی آن و ارتباط متخصصان با مراکز علمی و دانشگاهی می تواند تحول در صنعت چای را درپی داشته باشد.

وی در باره همایش ملی چای و دمنوش های گیاهی نیز گفت: با توجه به پیگیری های مستمر صورت گرفته دبیرخانه دائمی این همایش در شهر لاهیجان شکل گرفت و با حضور و استقبال گسترده ای از سوی محققان و کارشناسان مواجه شد ولی مسوولان نباید از کمک به آن دریغ کنند و کمک های مالی و علمی و فنی آنها با حضور چشمگیر متخصصان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

رضایی اظهارداشت:از سال ۱۳۸۴ انجمن علمی گیاهان دارویی ایران فعالیت خود را آغاز کرد و ابتدا همایش های آن عمومی بود ولی هم اکنون بصورت تخصصی و بین المللی برگزار می شود که همایش ملی چای و دمنوش های گیاهی بهمن ماه درلاهیجان یکی از این همایش های مهم است .

وی تصریح کرد: یکی دیگر از این همایش های بین المللی این انجمن همایش قارچ هاست که در تیرماه سال آینده دراستان زنجان برگزار خواهدشد که موضوع آن گیاهان دارویی ،زیست فناوری و قارچ های طبیعی است.

همایش ملی چای و دمنوش های گیاهی ایران روز چهارشنبه با حضور متخصصان، کارشناسان، مدیران کشوری و استانی در پژوهشکده چای در شهر لاهیجان به مدت دو روز برگزار شدکه عصر روز پنجشبه نیز مراسم اختتامیه آن برگزارشد.

اولین تجربه های حاج محمدمیرزا کاشف السلطنه برای آوردن چای به ایران به شکست انجامید تا اینکه برای اولین بار در سال ۱۲۷۶ شمسی هزار نهال چای را از هندوستان به ایران آورد و با وجود مشکلات فراوان و حمایت نکردن اهالی در لاهیجان کاشت.

با کاشت چای در لاهیجان و رونق کشت آن ، وی لقب پدر چای ایران گرفت و لاهیجان نیز به پایتخت چای ایران معروف شد که بدنبال کشت چای سازمان چای کشور و پژوهشکده چای در این شهر تاسیس شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.