کد خبر : 4714
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶

بسته‌های کارآفرینی در زمینه گیاهان‌دارویی و طب سنتی عرضه شد

بسته‌های کارآفرینی در زمینه گیاهان‌دارویی و طب سنتی عرضه شد

ارگروه تخصصی توسعه فناوری و کارآفرینی ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، بسته‌های کارآفرینی ویژه‌ای را به‌منظور افزایش کارایی، بهره وی و در کل تحول اقتصادی در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در سایه اهداف توسعه پایدار، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی ارائه کرد.

به گزارش بازارکار به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رویکرد بسیاری از کشورهای جهان به موضوع کارآفرینی، موجب اتخاذ سیاست‌های توسعه کارآفرینی در بخش‌های مختلف شده است. توسعه فرهنگ کارآفرینی، حمایت از کارآفرینان، ارائه آموزش‌های مورد نیاز به آنان و انجام تحقیقات و پژوهش‌های لازم در این زمینه برای حل مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کارآفرینی یکی از بحث‌های جدید در دهه اخیر بوده و در ایران نیز به لحاظ سهم بالای جوانان از جمعیت کشور و مشکل بیکاری آنها، یکی از محورهای اصلی در برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های دولت است. در پرتو کارآفرینی می‌توان با یک برنامه‌ریزی راهبردی، گام‌های اصولی و پایه‌ای برای رونق اقتصادی در جهت نیل به اهداف توسعه پایدار برداشت.

به این منظور، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به تشکیل کارگروه تخصصی توسعه فناوری و کارآفرینی گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی اقدام کرده است. این کارگروه در راستای اجرایی کردن اهداف پیش‌بینی‌شده در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و با تمرکز ویژه بر ارتقا و توسعه سطح فناوری و دانش تولید گیاهان دارویی و کارآفرینی و اشتغال پایدار شکل گرفت.

یکی از رویکردهای این کارگروه تهیه بسته‌های کارآفرینی در حوزه‌های مختلف گیاهان دارویی و طب سنتی بود که به این منظور شیوه‌نامه‌ای بر اساس دیدگاه متخصصان و اعضا ستاد گیاهان دارویی تدوین و متناسب با آن بسته‌های کارآفرینی تهیه شد.

هدف از تدوین بسته‌ها، افزایش کارایی، بهره وی و در کل تحول اقتصادی در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در سایه اهداف توسعه پایدار، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی بوده است. در واقع کارآفرینی در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی می‌تواند علاوه بر اهداف عمومی، در راستای ارتقا سلامت و تأمین بهداشت غذایی، توسعه کاشت، داشت و برداشت و فرآوری، ارتقای بهره‌وری و بهبود کمی و کیفی تولید، اثربخش باشد.

ارائه راهبردها و برنامه‌های کلیدی می‌تواند با تغییر در سیاست‌گذاری‌ها و فراهم ساختن زمینه‌های برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی در بلندمدت نتایج مطلوبی داشته باشد که دراین‌باره می‌توان به مواردی اشاره کرد.

در حال حاضر علاوه بر بیکاران به علت بالا بودن نسبت نیروی کار به زمین و فضلی بودن فعالیت‌های کشاورزی، همواره یک نوع بیکاری پنهان در حین دوره فعالیت کشاورزی و یک نوع بیکاری فضلی در روستاها وجود دارد. ایجاد توسعه گیاهان دارویی به علت ماهیت اشتغال‌زایی، می‌تواند برای گروهی از روستاییان به ویژه فارغ‌التحصیلان، اشتغال مولد و دائم و برای بیکاران فصلی، اشتغال موقت ایجاد کند.

بسته‌های کارآفرینی تهیه‌شده منجر به تنوع شغلی و ثبات بیشتر درآمد کشاورزان و روستاییان خواهد شد. گاهش فقر و توسعه کارآفرینی باعث افزایش درآمد سرانه کشاورزان و افزایش تولید ناخالص ملی، افزایش پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، مصرف و تولید سرانه می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، افزایش رفاه و ارتقا سطح زندگی کشاورزان و روستاییان بدین‌وسیله محقق خواهد شد.

کارایی و استفاده از منابع تولید و پتانسیل‌های کشور، نوآوری، ارتقا سطح فناوری، تعداد ثبت اختراعات و ابداعات و نیز تولید ملی افزایش پیدا خواهد کرد. هزینه‌های بازاریابی، حمل‌ونقل و حذف واسطه‌ها در فرآیند تولید گیاهان دارویی و همچنین ضایعات گیاهان دارویی کاهش پیدا می‌کند.

برای توصیف شغلی، به تبیین سه مؤلفه شامل: شرح شغل، موقعیت محلی و محصول یا خدمات نیاز است. در مؤلفه شرح شغل، از جمله هدف‌های کسب‌وکار، سودآوری و جنبه‌های قانونی، نوع حرفه اعم از تولیدی، خدماتی و جدید، فرصت‌ها و پیشرفت مد نظر است.

در مؤلفه شرح شغل، از جمله هدف‌های کسب‌وکار، سودآوری و جنبه‌های قانونی، نوع حرفه اعم از تولیدی، خدماتی و جدید، فرصت‌ها و پیشرفت مد نظر است. مؤلفه موقعیت محلی از جمله امکان سرمایه‌گذاری و امنیت آن، مطلوبیت محل، فضای کافی، دسترسی به بازار و وجود امکانات اولیه و قابل‌دسترس بودن را مورد توجه قرار می‌دهد.
در مؤلفه محصول یا خدمات، مزایای محصول جدید و تفاوت آن با محصول موجود، نوع، ویژگی، کیفیت خدمات و محصول، تنوع تولید و محصول، توجه به توان مالی مشتریان، قیمت پایین و کیفیت بالا و در نهایت خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به کار رفته مورد توجه قرار می‌گیر د.
بسته‌های کارآفرینی در بخش بازرگانی، به موضوع رقابت، قیمت‌گذاری و فروش و همچنین تبلیغات و روابط عمومی می‌پردازند. در مقوله رقابت، رقبای نزدیک و غیرمستقیم مورد تحلیل قرار می‌گیرند، مزیت و ویژگی محصولات رقیب، تحول با ثبات و نقاط قوت و ضعف رقیب و نتیجه عملکرد آنها دارای اهمیت است.
در بخش قیمت‌گذاری و فروش، فنون بازاریابی در کسب‌وکار و استفاده از آن در شیوه قیمت‌گذاری و موقعیت رقبا مورد توجه قرار می‌گیرد. در مقوله تبلیغات در بازاریابی، بودجه و انواع و اقسام تبلیغات مختلف و خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها و نحوه آگهی دادن با توجه به عرف و فرهنگ جامعه، استفاده از عبارات جذاب، سهم مهمی در رونق کسب‌وکار دارد.
کارآفرینی با نیروی انسانی رابطه مستقیم دارد. ازاین‌رو در مقوله مدیریت منابع انسانی، نیروی انسانی مورد نیاز، مدیریت و تخصص و سوابق تجربی، وظایف و نقاط ضعف و قوت آنها، نوع رفتار با کارکنان و مشتریان در رونق کسب‌وکار، نقش‌آفرین است. در بخش مدیریت مالی، تهیه برنامه‌وبودجه به‌منظور راه‌اندازی کسب‌وکار و میزان سرمایه برای افتتاح و حفظ و نگهداری آن و توجیه سرمایه‌گذاری، هزینه‌های مطالعاتی و عملیاتی موردبررسی قرار می‌گیرند.
چنانچه این موارد همانند، به طور کامل در کنار هم قرار گیرند؛ نقشه‌ای برای موفقیت تولید و چشم‌اندازی از آینده و نحوه توسعه کسب‌وکار وجود خواهد داشت. با توجه به موارد ذکر شده و اهمیت تهیه بسته‌های کارآفرینی، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی بر اساس اولویت‌های موجود نسبت به تهیه بسته‌های کارآفرینی، با همکاری متخصصان، اعضا هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، تولیدکنندگان و اندیشمندان این حوزه اقدام کرد.
تولید آلوئه ورا در شرایط کشت فضای باز در مناطق گرمسیری؛ فرآوری ژل آلوئه ورا؛ مرکز آموزش خصوصی گیاهان دارویی؛ تولید نعنا فلفلی؛ تولید آویشن؛ تولید گل محمدی؛ تولید ارگانیک گیاهان دارویی؛ تولید تی‌بگ گیاهان دارویی؛ تولید نشا گیاهان دارویی؛ فرآوری گیاهان دارویی در واحدهای کوچک روستایی؛ واحد خشک‌کن و بسته‌بندی گیاهان دارویی؛ تولید رزماری؛ تولید به‌لیمو؛ تولید اسانس در واحدهای کوچک روستایی؛ تولید بادرنجبویه؛ تولید گل گاو زبان؛ کشت جایگزین آویشن در مناطق دیم؛ کشت جایگزین زیره در مناطق دیم؛ تغلیظ عصاره گیاهان دارویی؛ تولید مریم گلی بخشی از موضوعات این پکیج کارآفرینی است.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.