کد خبر : 4111
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴

افزایش بیش از دوبرابری سطح زیر کشت گل محمدی در خراسان شمالی

افزایش بیش از دوبرابری سطح زیر کشت گل محمدی در خراسان شمالی

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به آغاز برداشت گل محمدی از گلزارهای استان گفت: امسال سطح زیر کشت این محصول با ۴۵ هکتار افزایش به ۹۶ هکتار رسیده است.

محمد علی شریکیان اظهار کرد: هرچند شهرستان فاروج در کشت گل محمدی پیشگام است اما هم اکنون به دنبال آن هستیم تا سطح زیر کشت را در مناطق و پهنه های مساعد افزایش دهیم.
وی تعداد نهال کاشته شده در هر هکتار را هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار اصله عنوان کرد و گفت: در یک هکتار بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار بوته گل محمدی کشت می شود که با توجه به شرایط محیطی و میزان آبیاری از سال چهارم به بعد در هر هکتار۳.۵ تا ۴ تن گل تر برداشت می شود.
شریکیان با بیان اینکه هم اکنون گل تر در این استان کیلویی ۷۰ هزار ریال خریدار دارد افزود: عملکرد هر درختچه بین ۲ تا ۲.۵ کیلو گرم گل تر است.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه تولید این محصصول ۲۲ تن می باشد گفت: امسال به توزیع نهال گل محمدی و توسعه کشت آن اقدام کرده ایم زیرا که این استان اقلیم مساعدی برای کشت گل محمدی و گیاهان دارویی است و از طرف دیگر با راه اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در جاجرم زیرساخت آن در این استان فراهم شده است.
شریکیان با اشاره به اینکه توسعه کشت گل محمدی موجب اشتغالزایی می شود افزود: این محصول گیاه مقاوم و سازگار با شرایط محیطی است که با توجه به اینکه مهم ترین اولویت برای ما آب است و منابع آبی این استان محدود است گل محمدی از گونه هایی است که نیاز آبی آن کم است و امکان توسعه کشت ارکانیگ آن وجود دارد.
وی گفت: از گل محمدی موادی مثل گلاب اسانس آن گرفته می شود که می تواند در صادرات استان موثر و تراز تجاری را مثبت کند و از سویی در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی مصارف زیادی دارد.
وی با بیان اینکه سال اول تا سوم این محصول نگهداری می شود افزود: سال چهارم و پنجم محصول آن اقتصادی و سال ششم و هفتم اقدام به کف بری و بعد جوانه زنی صورت می گیرد که بهترین روش های تکثیر برای گل محصول استفاده از قلمه و پاجوش های ریشه دار با رعایت شرایط بهداشتی است.
به گفته وی برداشت گل محمدی در این استان از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع شده است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.