کد خبر : 6087
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

شرکت دانش‌بنیان ایرانی نهال‌هایی با ویژگی خاص تولید کرد

شرکت دانش‌بنیان ایرانی نهال‌هایی با ویژگی خاص تولید کرد

شرکتی دانش بنیان در کشور نسبت به تولید نهال‌های اصلاح شده با ویژگی خاص اقدام کرده است که عملکرد کشاورزان و باغداران را افزایش می‌دهد.

نهال‌های پایه یا نشاءهای باکیفیت آغازی خوب برای کشاورزان و باغداران را رقم می‌زنند. این محصولات در صورت مرغوب بودن از اتلاف هزینه‌های زیاد جلوگیری می‌کنند و از سویی در پایان تولید محصولی باکیفیت و مرغوب نتیجه زحمات کشاورز می‌شود. با توجه به این موارد شرکتی دانش بنیان در کشور نسبت به تولید نهال‌های اصلاح شده اقدام کرده است.

تولید نهال‌های مقاوم به بیماری و با طول عمری بیشتر کمکی به باغداران و کشاورزان است تا محصولی باکیفیت بیشتر تولید کنند. در همین راستا شرکت دانش بنیان نهال گستر رویان به عنوان ذخیره‌گاه و بانک مرجع تولید نهال و نشاء در کشور فعال است. این محصولات بر اساس پروتکل‌ها و دانش فنی بومی تولید می‌شوند.

تولید انواع نهال‌های اصلاح شده و تکثیر آنها کاری است که این شرکت دانش بنیان با تکیه به توانمندی و تخصص نیروی انسانی فعال خود انجام می‌دهد و باعث توسعه علمی جدید در مزرعه شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: ما رقم‌های نهال‌های گوناگونی مانند گلابی، بادام، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل و گردو را به روش کشت بافت تولید می‌کنیم. البته در کنار آن تولید ۱۰ رقم از نهال انگور اصلاح شده را نیز داریم.

عباس یداللهی با بیان اینکه تولید نهال سالم و باکیفیت اصل اول در باغداری است، افزود: پایه نهال سالم کمک زیادی به باغدار می‌کند تا محصولی مرغوب را به دست مصرف کننده برساند. نهال‌های معمولی عمری کوتاه دارند و در تعداد بالا یکدست نیستند اما نهال‌های اصلاح شده همه یکدست هستند. همچنین عاری از آفت و ویروس بودن ویژگی دیگر آنها است.

یداللهی عمر طولانی، باردهی زودتر و شناسنامه دار بودن را از دیگر مزایای نهال‌های اصلاح شده دانست.

وی به عنوان مثال به ویژگی‌های نهال اصلاح شده بادام اشاره کرد و افزود: افزایش عمر اقتصادی درخت به ۳۰ سال، پوست دهی عالی برای پیوند، مناسب خاک‌های سنگین و رسی، نیمه سنگین و معمولی، مقاوم در برابر بیماری‌های خاکزی، مناسب برای واکاری، تولید میوه‌هایی درشت تر و باکیفیت تر و مقاوم به خشکی برخی از ویژگی‌های این نهال اصلاح شده است.

این فناور ادامه داد: علاوه بر نهال برای باغداران، تولید نهال‌های زینتی برای منازل و نهال برای جنگل‌کاری هم در این شرکت انجام می‌شود. البته برخی از ارقام جدید مانند بلوبری را نیز تولید کرده‌ایم.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، بیش از یک میلیون نهال در سال توسط این شرکت دانش بنیان تولید می‌شود. البته فعالیت در زمینه تولید نشاء گیاهان دارویی مانند بادرنجبویه را نیز باید به لیست فعالیت‌های این شرکت دانش بنیان اضافه کرد.

بر اساس این گزارش، این شرکت دانش بنیان مجوز راه اندازی شتابدهنده تخصصی در حوزه کشاورزی را نیز دریافت کرده است و به زودی با حمایت از استارتاپ‌های حوزه تولید نهال و گیاهان دارویی، ایده‌ها در این حوزه پرورش می‌یابد. همچنین با مشاوره کشاورزی دانش بنیان به کشاورزان توسط این شرکت فناور، به آنها نهال قابل کشت در هر منطقه توصیه می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.