کد خبر : 4730
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

ارزش افزوده کشت گیاهان دارویی در فرآوری و جلوگیری از خام فروشی است

ارزش افزوده کشت گیاهان دارویی در فرآوری و جلوگیری از خام فروشی است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری گفت: ارزش افزوده کشت گیاهان دارویی در فرآوری و جلوگیری از خام فروشی است که این مهم در کشور ما مغفول مانده است.

به گزارش ایرنا، سید ابوالفضل رضوی روز چهارشنبه در همایش دهیاران استان مرکزی در محل استانداری این استان، افزود: همراه کردن فناوری با گیاهان دارویی برای فرآوری و جلوگیری از خام فروشی یکی از سیاست های کلان دولت تدبیر و امید است و سیاست های تشویقی بسیاری نیز برای متقاضیان این صنعت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: کشت گیاهان دارویی ظرفیت بسیار ارزشمندی برای بالا بردن نرخ بهره وری و ارزش افزوده و ایجاد اشتغال پایدار است، اما آنچه که باعث ایجاد رقابت سالم در صنعت گیاهان دارویی می شود، بهره گیری از صنایع تبدیلی است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری اضافه کرد: تنوع گیاهان دارویی در کشور ایران به بیش از ۲ هزار نوع می رسد که با احتساب صنایع تبدیلی در این صنعت می توان اشتغال چشمگیری برای جمعیت روستایی کشور ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: گردش مالی زعفران در جهان بیش از هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزیابی می شود اما با وجود اینکه ۹۴ درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود، کمترین سهم این گردش مالی مربوط به ایران است.

رضوی افزود: یک نوع اسانس روغنی گل محمدی به عنوان ماده اولیه تولید عطرها و ادکلن ها، به قیمت هر لیتر ۸۰۰ میلیون ریال خرید و فروش می شود اما در ایران تکنیک تجزیه این محصول وجود ندارد و تولیدکنندگان ایرانی این محصول را به صورت خام و با پایین ترین قیمت می فروشند.

وی افزود: ساخت نیروگاه های خورشیدی از چند سال گذشته در کشور آغاز شده و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری آمادگی حمایت از سرمایه گذاران را دارد.

وی نرخ تسهیلات روستایی را ۶ درصد عنوان کرد و گفت: این تسهیلات از سوی بانک های کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک به متقاضیان پرداخت می شود.

رضوی با بیان اینکه تسهیلات روستایی با سه سال تنفس به متقاضیان پرداخت می شود، بیان کرد: محل اجرای طرح اقتصادی و ماشین آلات و سند ملکی روستایی به عنوان وثیقه به بانک ها ارائه می شود و هیچ بانکی نمی تواند وثیقه شهری از متقاضیان روستایی مطالبه کند.

وی افزود: دولت تبیر و امید به توسعه صنایع تبدیلی، صنایع دستی، گردشگری و فرآوری باور دارد و پیش بینی استقرار یک ناحیه صنعتی در هر دهستان با همکاری وزارت صنعت و معدن انجام شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری گفت: کارآفرینان روستایی در نقاط مختلف استان مرکزی می توانند با تشکیل انجمن صنفی، مشکلات تولیدی خود را مرتفع کنند.

وی تثبیت جمعیت روستایی را محور برنامه های معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری دانست و گفت: دهیاران باید با مشارکت با شوراهای اسلامی روستاها برای جلوگیری از پدیده مهاجرت روستائیان در راستای کارآفرینی اقتصادی، اشتغالزایی، جذب اعتبارات عمرانی، توجه ویژه به وضعیت بهداشتی و درمانی مردم روستایی، نظارت بر اجرای طرح هادی روستایی و توسعه گردشگری روستایی فعالیت کنند.

رضوی ادامه داد: دهیاران در توسعه روستاها نقش بنیادی و اساسی دارند و باید نسبت به توانمندی ها، استعدادها و ظرفیت ها شناخت کامل داشته باشند و با اولویت بندی برای رفع مشکلات و تنگناها هم برنامه ریزی کنند.

در ادامه این نشست تعدادی از دهیاران گزارشی از فعالیت های خود را تشریح کردند و به بیان برخی از مشکلات و تنگناها پرداختند.

۷۹۲ روستا از مجموع یک هزار و ۲۱۰ روستای دارای سکنه استان مرکزی دارای دهیاری است و از طرح های توسعه و خدمات عمرانی و رفاهی بهره مند می شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.