کد خبر : 4695
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳

تولید گیاهان دارویی در یزد پنج هزار نفر را شاغل کرده است

تولید گیاهان دارویی در یزد پنج هزار نفر را شاغل کرده است

تولیدات گیاهان دارویی در استان توانسته برای بیش از پنج هزار نفر، شغل ایجاد کند و بنا به وضعیت آبی استان ضروری است به کشت گیاهان کم آبخواه و متناسب با اقلیم یزد توجه شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص وضعیت تولید و عرضه گیاهان دارویی در استان یزد گفت: گیاهان دارویی به صورت سنتی و بسته بندی های ساده توسط فروشگاه‌ها و مغازه‌ها عرضه می‌شود و بیشترین تولیدات گیاهان دارویی در استان، گیاهانی مانند زعفران، زیره سبز، مرزنگوش و مرتعی انغوزه است که این تولیدات به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر می‌شود.

یدالله جواد‌پور ادامه داد: تولیدات گیاهان دارویی در استان توانسته برای بیش از پنج هزار نفر، شغل ایجاد کند و تولیدات استان را سالانه به ۲۵۰ تن برساند.

وی افزود: برنامه‌های آینده جهاد کشاورزی برای افزایش تولید محصولات گیاهی دارویی، ارائه تسهیلات برای گسترش این محصول و جایگزینی گیاهان کم ‌آبخواه به جای گیاهان پر آبخواه است.

بیش از ۳۸ هزار هکتار سطح زیر کشت تولیدات شاخص گیاهی استان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز در خصوص میزان کشت گیاهی استان، بیان داشت: یونجه، صیفی و سبزیجات از تولیدات شاخص گیاهی استان هستند که سطح زیر کشت این محصولات ۳۸ هزار و ۴۲۰ هکتار است.

محمد علی حاتمی‌زاده اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته از سوی جهاد کشاورزی استان، تهیه، تنظیم و طرح الگوی کشت و جایگزینی محصولات کم آبخواه، توسعه کشت نشایی، استفاده از ارقام مقاوم و پر محصول، توسعه آبیاری تحت فشار«تیپ» در مزارع بوده است.

ضرورت کشت گیاهانی متناسب با اقلیم یزد

وی عنوان کرد: گیاهان کم آبخواه، مقاوم با شوری، خشکی و تنش سرمایی و پرمحصول با طول دوره رشد کوتاه نظیر زعفران، کنجد، ارزن، زیره، سیر و گیاهان علوفه کم آبخواه که با آب زمستانه آبیاری می‌شوند، متناسب با اقلیم یزد هستند.

حاتمی‌زاده در پایان بیان داشت: جهت حفظ منابع آبی کویر با هدف استفاده بهینه از امکانات و نهاده‌ها و افزایش عملکرد در واحد سطح، باید توجه ویژه‌ای به کشت گیاهان کم آبخواه و زود بازده مانند زعفران، ارزن، کنجد، زیره، سیر و برخی حبوبات نظیر لوبیا و عدس داشت.

 

منبع: یزدآوا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.