کد خبر : 4530
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

بزرگترین رویداد سال در زمینه گیاهان دارویی برگزار شد

بزرگترین رویداد سال در زمینه گیاهان دارویی برگزار شد

ششمین کنگره ملی گیاهان داروئی توسط شبکه ملی پژوهش فن‌آوری گیاهان داروئی در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه و به مدت ۲ روز در حوزه های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، پزشکی داروسازی و دامپزشکی و هم چنین صنعت و اقتصاد برگزار شد.

دکترپیمان صالحی، دبیرعلمی کنگره در مراسم افتتاحیه کنگره، با اشاره به بندهای سند ملی گیاهان داروئی مصوب سال ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی که مسیر فعالیت های این حوزه را تا سال ۱۴۰۴ مشخص کرده است بر ایجاد انسجام بخش های مختلف این حوزه تاکید کرد و گفت: یکی از کارکردهای کنگره ملی گیاهان دارویی، جمع کردن کلیه بازیگران و ذی نفعان این حوزه است تا با تبادل نظر، همفکری و هم افزایی بتوانیم در رابطه با اهداف تعیین شده، وظایف خود را انجام دهیم.

دبیر سابق شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی به عنوان برگزارکننده اصلی این رویداد، رویکرد جدی این دوره را علاوه بر مسائل علمی و دانشگاهی، توجه ویژه به حوزه صنعت و اقتصاد دانست و گفت: دو سخنران ویژه از کشورهای ترکیه و آلمان علاوه بر سخنرانان ایرانی در این رویداد حضور داشتند.

صالحی بیان کرد: همچنین از ویژگی‌های این کنگره برگزاری کارگاه یک ساعته «روش ثبت داروهای گیاهی و  فرآورده های طبیعی در اروپا» بود که توسط دکتر اشمیت ارائه شد و علاوه بر فعالین عرصه گیاهان دارویی، شرکت‌های تولیدی داروی گیاهی هم در زمینه صادرات از این کارگاه بهره‌مند شدند.

این استاد پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: در ششمین دوره کنگره ملی گیاهان دارویی ۹۶۰ مقاله در زمینه های علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی؛ داروسازی، پزشکی و دامپزشکی، صنعت و اقتصاد دریافت شد که بعد از مراحل داوری حدود ۷۰۰ مقاله برای ارائه در این کنگره انتخاب گردید.

صالحی افزود: با وجودی که این کنگره یک رویداد ملی داخلی است، اما هر ساله بیشترین مقالات علمی به این رویداد ارسال می‌شود و کنگره ملی گیاهان دارویی را به بزرگ‌ترین محفل برای گرد هم آمدن گروه‌های مختلف عرصه گیاهان دارویی کشور تبدیل کرده است.

به گفته وی بیشترین مقاله‌ها در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی با ۳۶۰ مقاله، علوم پایه با ۲۹۸ و داروسازی پزشکی و دامپزشکی با ۲۸۸ مقاله و در نهایت اقتصاد با ۱۴ مقاله به دبیرخانه واصل شدند. طی دو روز کنگره ۲۵ مقاله به صورت شفاهی در دو سالن همزمان و بو مابقی به صورت پوستر در چهار بخش ارائه شد. همچنین از ۱۰ مقاله پوستری برتر به عنوان مقالات برگزیده تقدیر و جوایز نقدی به ارائه دهندگان این مقالات پرداخت شد.

دکتر صالحی در انتهای صحبت های خود محل برگزاری کنگره سال آینده را در شیراز اعلام کرد.

ششمین کنگره ملی گیاهان دارویی با مشارکت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ در تهران برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.