کد خبر : 4368
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷

مراسم نکوداشت مقام علمی-فرهنگی دکتر ابوالقاسم سلطانی و مرحوم دکتر علی زرگری برگزار شد

مراسم نکوداشت مقام علمی-فرهنگی دکتر ابوالقاسم سلطانی و مرحوم دکتر علی زرگری برگزار شد

مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استادابوالقاسم سلطانی و زنده یاد دکتر علی زرگری در بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استادابوالقاسم سلطانی و زنده یاد دکتر علی زرگری در بنیاد نخبگان استان تهران با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،برگزار شد.

در ابتدای مراسم که با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران وتلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد ، یدالله اردوخانی رئیس بنیادنخبگان استان تهران با اشاره به لزوم تجلیل و تکریم از بزرگان علم وفرهنگ، الگوسازی از این افراد را یکی از اقدامات ضروری و اجتماع نخبگانی دانست.

رئیس بنیادنخبگان استان تهران در ادامه به بخشی از زندگی استاددکترابوالقاسم سلطانی و زنده یاد دکتر علی زرگری وتاثیرگزاری آن ها در عرصه گیاهان دارویی اشاره کرد.

در این مراسم محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بیان کرد: نکوداشت بزرگان عرصه‌های علمی حرکتی بسیار ارزشمند و ستودنی محسوب می‌شود. ما ایرانی‌ها باید بیشتر قدردان انسان‌های اثرگذار سرزمینمانnevşehir escort باشیم.

وی با اشاره به این‌که در برخی موارد کشورهای دیگر اندیشمندان ایرانی را بیشتر از ما می‌شناسند، گفت: شاید بسیاری از دانشجویان و حتی پزشکان ایرانی یک‌بار هم کتاب قانون ابن‌سینا را ورق نزده باشند، این در حالی است که چنین کتابی به‌عنوان تاریخ پزشکی باید شناخته شود.

عصاره ادامه داد: اگر امروز بیش از چندصد شرکت دانش‌بنیان در عرصه تولید دارو و فرآورده با منشأ تولید گیاهی و مواد طبیعی در کشور ما فعال شده است، دانشکده طب سنتی را در کنار دانشکده‌های دیگر داریم، گفتمان مردم برای احیای داروهای گیاهی و طبیعی عمومی‌تر شده، محققین در آزمایشگاه‌ها پژوهش های گسترده ای در زمینه ترکیبات طبیعی انجام می دهند و در داروخانه‌ها داروهای با منشأ طبیعی به صورت رسمی نسخه می‌شود و این‌که تشکیلات وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت، صنعت و غیره در این راستا حرکت می‌کند، همه را مدیون زحمات کسانی بوده‌ایم که با مظلومیت، محرومیت و زحمت چراغ این عرصه را روشن نگه‌داشته‌اند.

وی با اشاره به قدمت کهن طب سنتی و تجربه طولانی دانشمندان ایرانی در حوزه گیاهان دارویی گفت: دانشمندان ما از بعد از اسلام، دوران معاصر و تا به امروز چراغ طب سنتی و گیاهان دارویی را روشن نگه‌داشته‌اند و امروز به دست استاد دانشمند امروز ابوالقاسم سلطانی است تا کماکان آن را زنده و روشن نگاه دارد. همچنین مرحوم علی زرگری نخستین مرجع ارزشمند و گنجینه گیاهان دارویی را به‌عنوان یک نوشتار افتخارآمیز تألیف کرده است.

در این مراسم یدالله اردوخانی رییس بنیاد نخبگان استان تهران، غلامرضا امین استاد  دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران عضو شورا ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی و همچنین محمدحسین صالحی سورمقی عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنانی درباره این اساتید ارائه کردند.

 در بخش دیگری از این مراسم، کمیته علمی مراسم نکوداشت دکتر ابوالقاسم سلطانی و دکتر علی زرگری بیانیه‌ای در حمایت حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی ارائه کرد.

ماندگاری علم گیاهان دارویی با تلاش اساتید علمی

براساس این گزارش، زنده‌یاد دکتر علی زرگری؛ استاد تمام دکترای بیولوژی‌گیاهی دانشگاه تهران، عضو فرهنگستان علوم پزشکی است. دوره پنج‌جلدی کتاب «گیاهان دارویی» اثر دکتر علی زرگری است که به‌عنوان اولین منبع علمی و آکادمیک ایران در زمینۀ شناخت ترکیبات شیمیایی و خواص فارماکولوژیک گیاهان‌دارویی شناخته می‌شود.

دکتر ابوالقاسم سلطانی؛ استاد و مؤسس مؤسسه تحقیقات گیاهان‌دارویی در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران است. وی علاوه بر اجرای طرح مطالعات موزائیکی فیتوشیمیائی گیاهان ایران، نگارنده دائره‌المعارف طب سنتی و گیاهان‌دارویی ایران است که در این راه حدود ۶۰ سال از عمر خود را صرف مطالعه منابع طب سنتی و گیاهان دارویی ایران از زبان‌های فارسی، عربی، اانگلیسی، فرانسه، روسی، چینی، ژاپنی و هندی کرده و با گردآوری ۸۰ هزار فیش در طی این سال‌ها تا کنون ۵ جلد (از ۲۴ جلد) این دایره المعارف را به چاپ رسانده است.

در پایان این مراسم با اهدای لوحی به قلم دکترسورناستاری رئیس بنیادملی نخبگان و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری وهدیه بنیادنخبگان استان تهران (به دلیل کهولت و کسالت استاد دکتر ابوالقاسم سلطانی و درگذشت مرحوم دکتر علی زرگری، به خانواده های این بزرگواران) از مقام علمی وفرهنگی این دواستاد برجسته حوزه گیاهان دارویی تجلیل شد.

مراسم نکوداشت مفاخر علمی معاصر کشور در حوزه گیاهان دارویی «ابوالقاسم سلطانی» و زنده‌یاد «علی زرگری» با همکاری ستاد توسعه علوم‌وفناوری گیاهان‌دارویی و طب‌سنتی معاونت علمی، شبکۀ ‌ملی پژوهش و فناوری گیاهان‌دارویی، اساتید مرتبط از دانشگاه تهران و دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۵ در بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

سلطانی زرگری

مراسم نکوداشت زنده یاددکتر زرگری و استاد دکترسلطانی

مراسم نکوداشت زنده یاددکتر زرگری و استاد دکترسلطانی

مراسم نکوداشت زنده یاددکتر زرگری و استاد دکترسلطانی

مراسم نکوداشت زنده یاددکتر زرگری و استاد دکترسلطانی

مراسم نکوداشت زنده یاددکتر زرگری و استاد دکترسلطانی

مراسم نکوداشت زنده یاددکتر زرگری و استاد دکترسلطانی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.