کد خبر : 4273
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

وجود ۱۷۱۳ فرآورده گیاهان دارویی در کشور

وجود ۱۷۱۳ فرآورده گیاهان دارویی در کشور

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از وجود ۱۷۱۳ فرآورده در کشور خبر داد.

امیرحسین جمشیدی دوشنبه یکم شهریورماه در مراسم افتتاحیه همایش ملی بوعلی‌سینا با عنوان طب سینوی و گیاهان دارویی در استان همدان، از کاهش واردات فرآورده به کشور خبر داد و افزود: تا کنون ۷۴۶ فرآورده طب سنتی مجوز گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه تعداد مجوز ساخت مواد اولیه عصاره و اسانس ۳۶۶ مورد بوده است، تصریح کرد: ۲۴۰ واحد بسته‌بندی گیاهان دارویی مجوز گرفته‌اند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تنها ۵۶ فرآورده تحت پوشش بیمه قرار دارند، ادامه داد: ۳۷۵ گیاه در فرآورده‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمشیدی با بیان اینکه در همدان شرایط و گیاهان دارویی خاصی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند، عنوان کرد: آمادگی ایجاد یک کارخانه مختص فرآورده‌های گیاهان دارویی را داریم.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته تعداد فرآورده‌ها ۲۳ برابر شده چرا که مجوزها افزایش یافته است، گفت: استان همدان باید از دانش گیاهان دارویی استفاده کرده و کارخانه گیاهان دارویی داشته باشد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو  بابیان اینکه فرآورده های سنتی رشد خوبی داشته است، عنوان کرد: طی ۱۰ سال گذشته ۷۴۶ فرآورده سنتی مجوز دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۲۱۱ شرکت در فرآورده‌های دارویی فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۲۳ مورد کارخانه هستند، تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته سازمان نظارت و ارزیابی به طور میانگین در هر روز کاری یک پروانه فرآورده طبیعی و سنتی مجوز صادر کرده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۸۶ شرکت تولیدکننده داروهای سنتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: صادرات در فرآورده‌های طبیعی و سنتی موفق خواهد بود.

جمشیدی در ادامه سخنانش با بیان اینکه ۱۳۰۰ فرآورده ثبت شده در سازمان WHO(سازمان بهداشت جهانی) داریم، گفت: میزان واردات فرآورده‌های دارویی کاهش یافته است.

وی در پایان گفت: این نوید را می‎دهم که دانشگاه علوم پزشکی همدان نخستین دانشگاهی است که تفویض اختیار می‌شود تا بررسی کارها و فرآیند فرآورده را خود انجام دهد این در حالیست که حتی در دانشگاه قطب نیز این امکان فراهم نشده است.

خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.